תכנון ועיצוב נעמי יחזקאל (צילום: גלעד רדט)

על תבונה ורגישות: הבית המשפחתי שנבנה בדגש על אור ואוויר

ריבוי של פתחים גדולים היה חלק בלתי נפרד מתהליך התכנון במטרה לייצר תחושה של גודל ושל קשר בלתי אמצעי ורציף בין פנים וחוץ

במיוחד בימים שכאלה, שבהם הבית והמהות שלו הופכים חשובים יותר מהרגיל, אנחנו מחפשים להעמיק את הקשר והשייכות אליו. אנחנו מחפשים את אותו חיבור לבית שדרכו נוכל להתנתק מההמולה ולמצוא ביטחון וכמהים למקום מכיל ונעים של רוגע ושלווה. מקום שבו נוכל להשיל מעלינו את תלאות היום, להסדיר נשימה ולהסתכל סביב בערגה ונחמה.

רוגע ושלווה (צילום: גלעד רדט)

לרגש ולהתרגש

"החוויה של בניית בית היא תמיד רגשית ולכן, חשוב מאוד שהלקוחות ירגישו שהם חלק בלתי נפרד מהתכנון" אומרת הנדסאית האדריכלות והעיצוב נעמי יחזקאל. "בסופו של תהליך, כשהלקוחות נכנסים לביתם החדש, הם רואים פיזית את כל הרעיונות והפתרונות שהגענו אליהם ואיך הם קרמו עור וגידים אחרי עבודה ארוכה וממוקדת שעשינו יחד. לא פעם קורה, שלקוחות מתקשרים אלי בבקר המחרת של הלילה הראשון שהם ישנו בבית, ומספרים שלא יכלו לישון מרב התרגשות. מבחינתי, זה אומר שיצרנו את החוויה הנכונה והמדויקת ביותר עבורם".

לילה ראשון בבית (צילום: גלעד רדט)

התחושות שמתארת יחזקאל, הן גם אלו שמתקבלות בביתה של משפחה צעירה בשכונה קיימת ובנויה באבן יהודה. "הזוג הגיע אלי אחרי קניית המגרש ומיד התיישבנו לבחון את חלופות התכנון והעיצוב שעמדו בפנינו. חפשנו פתרונות שישקפו את היחס הרצוי בין הבית לסביבה החיצונית והפנימית שלו, ואותם דייקנו בהתאם לסגנון החיים שהמשפחה ביקשה וחלמה עליו. לבסוף, הגענו לפרופורציות וצירי תנועה שיוצרים את ההרגשה המשפחתית ואת תחושת הקרבה הנעימה והמחבקת".

פרופורציות וצירי תנועה (צילום: גלעד רדט)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

לראות כוכבים

לא בכל פרויקט, הלקוחות מגיעים מגובשים ואחרי שעשו שיעורי בית. במקרה הזה, התהליך שהם עברו לפני שהגיעו ליחזקאל הקל מאוד על דיוק הדרישות. "התהליך היה יחסית ממוקד, כך שדי מהר יכולנו לצקת בתכנון את הצרכים ואת מה שהם ביקשו" מסבירה יחזקאל "לפני הכל, ניצלנו עד תום את מקסימום יכולות ההעמדה של הבית במגרש ואחר כך, שילבנו את המפלסים שהם כל כך רצו".

בבית יש תחושה מאוד נעימה של פתיחות. איך הגעתם לזה?

"חלק בלתי נפרד מתהליך התכנון, הוקדש למחשבה על ריבוי של פתחים גדולים והכנסת מקסימום אור ואוויר בעיקר בקומת הקרקע. השימוש בפתחים גדולים, תמיד נותן תחושה של חלל גדול יותר ושל קשר בלתי אמצעי ורציף בין הבית והחוץ. מאחר ומדובר בשכונת מגורים, חשוב היה לנו לשמור על פרטיות וכך, למרות שפנים הבית מוצנע מכיוון הרחוב, החללים הפתוחים שבו מתגלים, כמו בהפתעה של אור, מיד עם פתיחת דלת הכניסה".

ריבוי פתחים (צילום: גלעד רדט)

מוטיב חוזר

נראה שפתיחות לעומת הצנעה הם מוטיב חוזר בבית

"לגמרי. בקומת הקרקע, יש קיר חוצץ שמצניע פינת משפחה פתוחה ומרווחת עם חלון פינתי שנותן מבט פנורמי לרחוב. החלון בנוי מעמודי ברזל קונסטרוקטיביים שהשתלבו בצורה הרמונית ועדינה וכחלק אינטגרלי מפרופיל האלומיניום של החלונות. למעשה, נעשתה פה עבודת תכנון משולבת יחד עם 'כוכב אלומיניום', של אלמנט קונסטרוקטיבי שמתחבר עם החלונות ליצירת תחושה של פטיו שחובק את הבית בקומת הקרקע".

קונסטרוקטיבי ואסתטי (צילום: גלעד רדט)

זה חוזר על עצמו גם בקומה העליונה

"בקומה העליונה יש דגש על משחק המפלסים. במפלס הראשון נמצא חדר ההורים ובשני חדרי הילדים. מכיוון שבקיר חלל המדרגות בחרנו להפחית את השימוש בחלונות, דאגנו  לייצר אלמנט תכנוני בצורת מפתח נסתר בתקרה ששופך הרבה אור באזור הזה".

אלמנט להחדרת אור בתקרה (צילום: גלעד רדט)

מה התפקיד שהגינה משחקת בהקשר הזה?

"כמעט מכל נקודה בבית אפשר להסתכל דרך החלונות לגינה. זו תחושה שמתקבלת מרגע הכניסה לבית. המבט הפנורמי בקומת הכניסה נותן תחושה של פתיחות וקשר בלתי אמצעי בין פנים וחוץ. עם השנים, הגינה צומחת ועוטפת את הבית ומחזקת את הקשר הזה. בנוסף, למרות הפתחים הגדולים, הצמחייה מצניעה את הקשר של הבית עם הבתים האחרים בשכונה. הוויטרינות, הן אלו שמקנות את תחושת ההמשכיות של הבית שלא מסתיים בחלון אלא בצמחייה שמעבר לו". 

לריבוי החלונות יש גם משמעות פסיכולוגית

"עיקר המשמעות של דגש על ריבוי בשימוש בחלונות בתכנון היא להכניס אור ולייצר סירקולציה של אוויר. אבל בנוסף לזה, שני האלמנטים האלה, שנחשבים כל כך בסיסיים, משפיעים מאוד על חיי היומיום שלנו ועל מצב הרוח. אור ואוויר זה לגמרי איכות חיים".

הגינה מסביב לבית (צילום: גלעד רדט)

תחושת סקרנות

משחקי הפרופורציה, חומרי הגמר והגוונים משחקים גם הם תפקיד חשוב מאוד בבית. "חצאי המפלסים הם אלו שנתנו לנו אפשרות לשחק בגבהים משתנים של תקרות בקומת הקרקע ובכך יכולנו גם לייצר פרופורציות נעימות וגם להגדיר חלל ולחזור למוטיב של פתיחות מול הצנעה" אומרת יחזקאל "התחושה היא שמדובר בחלל גדול ועם זה, כל חלל עדיין מוגדר בפני עצמו".

ומה לגבי פלטת החומרים והגוונים?

"הלקוחות מאוד רצו לשלב אלמנטים של בטון. השתמשנו בבטון מוחלק בחוץ ולעומת זה, בפנים, שילבנו אלמנט של קיר בטון חשוף שחוצץ בין חדר השינה והרחצה בחדר ההורים. המרקם של הקיר בעצם חושף את הנגטיב – הלייסטים שבאמצעותם הוא נבנה – ובכך בעצם הוא מהווה מאין הצהרה חצופה של יציאה מהקופסא. עם זה, למרות החספוס והגסות שלו,  הוא נמצא בסביבה מינימליסטית ונקייה וכך יוצר תחושה מסקרנת. את העיצוב במקרה הזה, ריככנו באמצעות גוונים רגועים כמו תכלת-אפור בהיר במטבח וגוני כחול בחדרי השינה, ששומרים על ניקיון בחלל. השילוב של אלמנטים גולמיים ומחוספסים עם צבע ועץ, הוא זה שיצר מראה יותר מעודן".

קיר בטון (צילום: גלעד רדט)

מבט קדימה

יחזקאל מספרת, שאחד הדגשים שלה בתכנון ועיצוב זה בחירות של חומרי הגמר. מצד אחד, היא מחפשת אלמנטים מקוריים וחדשניים. ומצד שני, היא תמיד בוחרת בחומרים שישתלבו ויהיו רלוונטיים גם בעתיד. "בית הוא לא מיצג שמשמש לתקופה קצרה ולכן התכנון והעיצוב חייבים להיות נכונים לאורך זמן. זו אחת התגובות שהיה חשוב לי לקבל גם על הבית הזה ואם הצלחתי בזה אז עשיתי את תפקידי".

מבט קדימה (צילום: גלעד רדט)

אולי יעניין אותך גם...