אסקפיזם, תמונה: עמית גירון

נקודת מבט: אדריכלות ישראלית דרך עדשת המצלמה

תערוכה חדשה מציגה את יצירותיהם של מיטב הצלמים שחושפים את היופי והמסתורין המסתתרים במקומות המוכרים לנו

השבוע תפתח במרכז תאו לתרבות בהרצליה תערוכה חדשה שמספרת את סיפורה של האדריכלות הישראלית העכשווית דרך עיניהם של 31 צלמים. זהו שיתוף פעולה בין מגזין העיצוב פורטפוליו למרכז תאו, תערוכה שמאגדת את עבודותיהם של הצלמים בשנתיים האחרונות. התערוכה החלה בהשראת מרחב התצוגה עצמו, מרכז תאו, שמבנהו לא רק מגיש את התוכן בין חלליו, אלא הופך לחלק בלתי נפרד ממנו ומוביל חשיבה חדשה על מבנים בקהילה. בעדשתו, תופס נמרוד לוי את בניין תאו החדש כפסל בטון ברוטליסטי.

בין עשרות המשתתפים, יאיר ברק, הוזמן על ידי מוזיאון תל אביב לאמנות לצלם סדרת עבודות בתקופת הסגר הראשון של המגיפה במרץ שנה שעברה, כשמרכזי התרבות נסגרו ואי הוודאות אפפה את כולנו. הסדרה מציגה פרספקטיבה מעניינת שמביטה מבחוץ על המוזיאון הסגור. נועם נבון צילם גם הוא באותה התקופה מרחבים ריקים מאדם בעיר תל-אביב, ביניהם בריכת גורדון ואצטדיון בלומפילד, שני מוסדות פופולריים שבדרך כלל הומי אדם ובאותם הימים נותרו דוממים. באותה העת גילינו מחדש את המרחבים הפרטיים שלנו, שם בילינו זמן לא מבוטל. עמית גירון בחר לעסוק באסקפיזם בתוך המרחבים האלה מבעד להשתקפותם על בריכות השחייה שלהם.

באור רך, תמונה: נמרוד לוי

אורלי דרובל התמקדה באנשים השקופים, בפועלים בעבודות הרכבת הקלה בזמן יציקת משטחי המלט. יעל שמידט בחרה במרכז העיר הלבנה, בית ליבלינג, שם היא תיעדה את תהליך השימור של המבנה דרך ידיהם של העובדים ופרטי האדריכלות של המקום.

פז אדרי עקב במשך שלוש שנים אחר תהליכי הבנייה והצטופפות של מרכז העסקים התל אביב. בעבדות הוידאו שלו הוא מראה את צמיחת המגדלים וקו הרקיע המשתנה, כצילומי טבע מואצים של פריחה ולבלוב. יאנה דודלר עוסקת בצמיחה עירונית אחרת ומסיטה את תשומת הלב שלנו אל אותם העשבים הנצמדים ומטפסים על קירות העיר שלנו.

אדריכלות ישראלית עכשווית בעדשת המצלמה של יאיר ברק
מתוך טור אדריכלות עיתון הארץ, דור קדמי ודן הנדל

לצד התערוכה מוצגת יצירה רב תחומית בקטע וידאו ארט, פרויקט מיוחד בשם 'ג'ירפות'. העבודה שמשלבת דימויים אדריכליים מפוארים, לצד תמונות הרס לקראת בניית מקום עתידי חדש. היא עוקבת אחר תנועתם של מחפרי ענק, שמשטחים את העיר ומפנים בניינים לבניית רבי קומות על אדמתם.

פרויקט מיוחד נוסף הוא טור האדריכלות מעיתון הארץ של דן הנדל ודור קדמי. בטור, שהחל ב-2018, מנגישים את תחום האדריכלות, שמשפיע על חיי כולנו. הוא סוקר את החוויות במבנים המקיפים אותנו בטקסט המלווה בצילומים מהשטח.

מנקודת מבטו של גדעון לוין

בין המתוכנן למוזנח, האסתטי והמאולתר, המשתתפים מגישים זווית חדשה על המקומות היום-יומיים סביבנו. כל אחד מציג את המבנים האדריכליים והאורבניים באור שונה ומציע פרספקטיבה חדשה על הקיים והמוכר.

 

מרכז תאו, וינגייט 168 הרצליה, 30.12-28.2

אולי יעניין אותך גם...