משרדי העתיד
משרדי העתיד

משרדי העתיד: איך מתכננים היום את המשרדים של דור ה-Z והאלפא

האבולוציה האנושית מחלחלת גם לסביבת העבודה שלנו ומשנה את הכללים. עיר הנדל"ן השנה הפנתה זרקור לתחום המשרדים וחללי העבודה, בדקנו איך מתכננים היום את משרדי העתיד.

זוכרים את המשרדים האפורים עם המסדרונות הארוכים, השטיחים הדהויים ותאורת הניאון? המשרדים האלו הם בגדר דינוזאורים, עולם הולך ונעלם. היום כולם מדברים על חוויית משתמש. אנחנו באים לעבודה ורוצים לקבל מעבר לשולחן וכסא משרדי על גלגלים. אנחנו מחפשים את האקסטרות, את הריגוש, את האוירה, מצפים שמקום העבודה יעשה מאמץ להתאים עצמו לצרכים האישיים והרגשיים שלנו.

באופן מפתיע דווקא דור ה- Y שגדל על אור כחול של מסכים התחיל את התנועה הזו. למרות שהמתנבאים חשבו שזה הדור שיבחר לעבוד מהבית, כי בשביל מה לצאת למשרד כשהכל היום גם ככה מרחוק? הם דווקא העלו על נס את הצורך באינטראקציה בין אישית ובתחושת קהילה. המגמה הזו מתחזקת גם עם דור ה- Z והיום מקומות העבודה צריכים לספק מעבר לתנאי שכר והגדרת תפקיד אטרקטיביים, גם מתקנים מותאמים אישית לעובד. המטבחון האפל עם הקומקום החשמלי מתחלף בקפיטריות רחבות ידיים ומפנקות עם מכונות קפה וארוחת בוקר מאוזנת, הישיבה המסורתית ליד השולחן מתאווררת עם פינות ישיבה אלטרנטיביות, חדרי כושר, עיצוב חדשני ומרגש. השינוי הזה לא חדש, יתכן שהכניסה של גוגל לישראל סימנה את תחילתו. מקום העבודה הפך להיות בית ראשון להרבה מאוד עובדים והעובדה שצריך לייצר חיים ופנאי גם בשעות העבודה הוצבה גבוה בסדר העדיפויות.

"היום קשה לסביבה הפיזית להתחרות בסביבה הוירטואלית", מסבירה אדריכלית ורד גינדי, "החוזקה של הסביבה הפיזית היא היכולת לחבר בין אנשים, דבר שמאוד חסר לדור הזה. אנחנו לא נועדנו לחיות בבניינים והסנסורים שלנו נכבים במקומות סגורים, אז היום אנחנו מדברים על ביופיליה שהיא בעצם טשטוש הגבולות בין החוץ לפנים, בין היתר על ידי חשיפה לאור, לנוף, לאויר צח, לחומרים טבעיים ולהשתקפויות והצללות שמאפשרות לסנסורים שלנו לזהות גם בפנים מה קורה בחוץ".

מתוך השינוי הזה נולד צורך חדש בפונקציה שתתווך בין החברות הגדולות לבין האדריכלים לאורך התהליך. טלי לייזרוביץ' ברנדוינהנדלר, הבעלים של TOOT, ניהול תהליכי בינוי ומעבר עסקים: "היום הפרויקטים הרבה יותר מורכבים בין השאר בגלל דרישות הלקוח ולוחות זמנים מאוד קצרים. ברוב הארגונים אין מנהל בינוי ונכסים והתפקיד הזה נופל על מישהו שאין לו את הידע המקצועי לנהל את התהליך. התפקיד שלנו כאן הוא לשמור על האינטרסים של הלקוח ולדאוג לסנכרון בין היועצים על מנת לקבל את התוצאה הטובה ביותר לארגון".

אדריכל מיכי סתר היה מוביל בתחום גם לפני שהתחולל השינוי והיה זה שתכנן את המשרדים הראשונים של חברת גוגל בישראל. שאלנו אותו איזה משרד הוא יתכנן לנכד שלו. "לפני כמה שנים כולם התפעלו מזה שאפשר להתחבר לאינטרנט והחליטו שהעתיד הוא שכולם יעבדו מהבית. קרה תהליך הפוך – העבודה המשותפת נולדה מזה שאנשים לא רוצים לעבוד מהבית. ולכן התחזית לעתיד מאוד מעורפלת".

בסביבה שהשינויים בה הם משתנה קבוע נשאלת השאלה איך מעצבים היום משרד שיתאים לצרכים המשתנים לאורך זמן? "אחד האתגרים הגדולים היום הוא שהקרקע זזה, קרה לי לא פעם שתוך כדי תכנון הבריף השתנה", מספר המעצב יובל סמואלוב, "אני מנסה לייצר ניגוד בין מעטפת חזקה וברורה, שמבטאת את ערכי החברה שיישמרו לאורך זמן, לבין חללי העבודה שצריכים להיות כמה שיותר גמישים כדי להתמודד עם השינויים התכופים".

אולי יעניין אותך גם...