מטה בלומברג בלונדון
מטה בלומברג בלונדון (צילום Nigel Young)

מטה בלומברג בלונדון קטף את פרס סטרלינג לבניין הטוב בבריטניה

מבנה המשרדים, שתוכנן על ידי פוסטר ושות' בהשקעה של מיליארד פאונד, זכה לציון הגבוה ביותר בתחום הקיימות ומתואר כמבנה האבן הגדול שנבנה בלונדון מאז קתדרלת סנט פול

לפני כחודש, הוכרז משרדו של האדריכל הבריטי הנודע, נורמן פוסטר, כזוכה (זו הפעם השלישית) בפרס סטרלינג מטעם ארגון האדריכלים הבריטיים RIBA על המבנה הטוב בבריטניה לשנת 2018. הפרס ניתן לו בעבור תכנון משרדי ההנהלה האירופאיים החדשים של חברת Bloomberg, ספקית השירותים הפיננסיים בתחומי המדיה והמידע, שנוסדה על ידי איש העסקים האמריקאי-יהודי, מייקל בלומברג, מי שכיהן כראש העיר ניו יורק בין השנים 2001-2013 ומי שהונו מוערך בכחמישים מיליארד דולר.

מטה בלומברג בלונדון, תכנון פוסטר ושות'
מטה בלומברג בלונדון, תכנון פוסטר ושות' (צילום Nigel Young)

הסטודיו הבריטי הבינלאומי שנוסד על ידי פוסטר לפני למעלה מיובל שנים, זכה בפרס על מבנה המשרדים שהוקם בהשקעה של מיליארד פאונד ומתואר כמבנה האבן הגדול שנבנה בלונדון מאז בניית קתדרלת סנט פול במאה השבע עשרה. "מדובר בהישג מונומנטלי" תיאר את המבנה בן דרבישייר, נשיא RIBA "היצירתיות והעקשנות של פוסטר ושות', כמו גם החסות של בלומברג, לא רק העלו את רמת התכנון של התכנון העירוני ומבני המשרדים אלא גם ניפצו את תקרת הזכוכית שכמו הייתה קיימת בתחום והציבו רף חדש בתכנון ובניית משרדים".

בחבר השופטים היה מי שכינה את בית המשרדים כ"פרויקט יחיד בדורו הדוחף את גבולות המחקר וחדשנות באדריכלות". המבנה של פוסטר זכה לציון הגבוה ביותר בתחום הקיימות ונחשב כעת למבנה הבנוי המוביל בתחום זה. חדשנות בקיימות עומדת במרכז עיצובו החל בפן ההנדסי שלו, דרך בנייתו ועד השימוש בו. בהשוואה למבנה משרדים טיפוסי, נאמר עליו שהוא חוסך שבעים ושלושה אחוזים בצריכת מים ושלושים וחמישה אחוזים בצריכת אנרגיה. בין היתר נעשה בו שימוש באוורור טבעי ופאנלים תקרתיים בהם משולבים תאורת לד חסכנית ופונקציות של חימום, קירור ואקוסטיקה.

מצטיין בקיימות
מצטיין בקיימות (צילום Nigel Young)

המבנה, המורכב משני נפחים אדריכליים המתחברים באמצעות גשר, חולש על פני בלוק שלם במרכז לונדון. "החל בדיון הראשון ועד העיסוק בפרטים הקטנים ביותר של הפרויקט, מייק בלומברג ואני חווינו מפגש מוחות בכל מרכיב בפרויקט החל בהתמקדות בקיימות, במחויבות לחדשנות ועד הרצון העז להעניק לעובדים את מקום העבודה הטוב ביותר" אמר אדריכל נורמן פוסטר "הפרס הוא עדות לרוח של שיתוף הפעולה שאפיין את הפרויקט מתחילתו ועד סופו".

מחויבות לחדשנות
מחויבות לחדשנות (צילום James Newton)
עיסוק בפרטים הקטנים
עיסוק בפרטים הקטנים (צילום Nigel Young)

כדי להבין את מראהו ותפקודו של המבנה, נבנה מודל בקנה מידה של אחד לאחד שעליו נבחנו מזגי אוויר קיצוניים כמו גם התרחשויות הקורות בעיר גדולה וסואנת כמו לונדון. "אבל המבחן העיקרי והחשוב הוא זה של המשתמשים האמיתיים שבהם אנשי הצוות והעובדים כמו גם מבקרים ועוברי אורח וכן האופן בו פתח המבנה חללים עירוניים חדשים לשימוש הקהל הרחב" אמרו השופטים "הפרויקט מדגים מה אפשר לעשות כשקיים שיתוף פעולה קרוב ואמיץ בין אדריכלים מיומנים ובעלי מעוף ללקוח מתוחכם המחויב לאדריכלות איכותית".

חללים עירוניים לקהל הרחב
חללים עירוניים לקהל הרחב (צילום Nigel Young)

אולי יעניין אותך גם...