Vestre Habitats

מגמות השנה: לעצב עבור הטבע

מה מצפה לנו בשנה החדשה? סדרת כתבות שסוקרת את המגמות לשנת 2023 בעולם העיצוב והפעם, איך משלבים את הטבע בחיינו

אנחנו כבר זמן רב מבינים שבני האדם לא ניצבים לבד על הפלנטה ואנחנו צריכים ללמוד לחלוק אותה עם יצורים אחרים. היחס שלנו לטבע מראה את אותותיו והנזקים שנגרמים בעקבותיו צצים ומתגלים בפנינו בתדירות. אנחנו צריכים להוביל לשינוי משמעותי ולגשר על הפער בין אנשים, צמחים וחיות. השנה הקרובה נראה יותר ויותר עיצובים שמשלבים את הטבע בחיים שלנו, מטמיעים אותו בשגרה והסביבה האורבנית ואפילו רואים בו כמשתמש מן המניין ומקדישים לו את תשומת הלב הראויה לו.

 

משרד האדריכלות מהמצליחים בעולם, סטודיו BIG, מצטרף למאבק עם פרויקט 'Biosphere'. דמיינו לקום בבוקר לצלילי ציפורים, נשמע קסום נכון? הסטודיו הדני חשף השנה את עיצובו לבית מלון עבור 'Treehotel'  בשוודיה, בית מלון מכוסה מאות בתי ציפורים. המלון הייחודי ממוקם במרכז יער ומתנשא לגובה על צמרת עץ, כשגישתו מתאפשרת מגשר. עיצובו, קובייה שחורה עטופה ב-350 בתי ציפורים מסודרים סביבו בצורת ספרה. החדר בעל שתי קומות, אזור מגורים למטה ואזור שינה בקומה העליונה. מסביבן חלונות זכוכית ומרפסת להשקיף על הנוף הפראי והציפורים שצפויות להגיע לבקר. מספרן של כמה מאוכלוסיות ציפורים שונות בעולם הולך ומצטמצם ובתי הציפורים המותקנים כאן יכולים לסייע להן לקנן ולהאכיל את הלהקות במהלך החורף הקר. המלון מזמין מבקרים להתגורר בצמוד לטבע, לציפורים, בדו קיום.

 

דוגמה נוספת מעולם האדריכלות מגיעה מעוד משרד אדריכלים גדול, SOM, שרואה את עולם הבנייה כיער, שבמקום להוסיף לנזקי משבר האקלים היא יכולה לסייע לו. תחום הבנייה מייצר קרוב לארבעים אחוזים מפליטת הפחמן העולמי, לצד זה, עם בניית עוד ועוד מרחבים אורבניים שטחי העיור הולכים וקטנים. המשרד מציע להסתכל על המבנים בצורה חדשה ועל הערים כמערכות אקולוגיות חיות ונושמות ולדמיין איך מבנים יכולים להתנהג כמו עצים; לקלוט פחמן, לייצר חומרים ביולוגים שעוזרים בטיהור האוויר וחידוש הסביבה. זה לא חלום רחוק, מדובר בפתרון מעשי, שהחברה פיתחה עבורו אב טיפוס בקנה מידה של בניין רב קומות.

Leaf- Vestre Habitats
Log- Vestre Habitats

יוזמה אחרת שנוגעת במרחבים העירוניים היא 'Vestre Habitats' שמתמקדת בשטחים העירוניים והפארקים הירוקים סביבנו המסתירים בתוכם בתי גידול רבים וחשובים. החברה, שואפת לשמר את המגוון הטבעי ולהשתמש בריהוט אורבני פונקציונאלי בדרך חכמה ובת קיימא. בין הפתרונות שהם מציעים; ‘Leaf’, פסל דמוי עלה שמשמש כבית לחרקים, במיוחד דבורים עם חזית לאזור נחיתה, הגנה מפני ציפורים ועץ מחורר בקטרים שונים שמתאימים למינים שונים, לנוחות הדיירים. בעצים ישנים מסתתרים מינים שונים של חרקים ומהווים גם הם בתי גידול עבור חרקים, פטריות, צמחים ובקטריות. ספסל 'Log' מאפשר להתקינו סיב בול עץ או ערמת ענפים ולחוות את הדו קיום מקרוב.

 

המגמה הזו, חשובה מאין כמותה, בוחרת לראות את הטבע כחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו ולעצב עבורו. היא עוסקת בחשיבה מחודשת על הדרך בה אנחנו מתכננים בונים וחיים בערים שלנו. 

אולי יעניין אותך גם...