מנקודת מבטם (Unsplash)

מגובה 95 ס"מ: לתכנן ערים עבור ילדים

Urban95 רוצה להעניק לילדים התחלה טובה ולמצות מלוא הפוטנציאל שלהם דרך שינוים בסביבה הבנויה והמרחבים הציבוריים

'אם הייתם יכולים לחוות את העיר מגובה של 95 סנטימטר, גובהו הממוצע של ילד בן שלוש, מה הייתם משנים?' זו השאלה ש-Urban95  של קרן ברנרד ואן ליר מנסה לענות עליה. המשרדים הראשיים בהאג, הולנד אבל נציגיהם יושבים במדינות שונות בהן פועלים. הארגון מתמקד בחמש השנים הראשונות והמשמעותיות של הילד ובוחן דרך העיניים שלהם את הערים שאנחנו חיים בהם. "אנו מאמינים שהתחלה טובה לכל הילדים היא אחד המרכיבים החשובים ביותר לחברה בריאה, שלווה ויצירתית", הם כותבים.

 

הפעוטים הם תושבים מעט שקופים, למעשה רק בגיל 3 הם נרשמים כשהם נכנסים לגנים העירוניים ולמערכת החינוך. משפחות צעירות וילדים בפרט, חווים את העיר אחרת והם בעלי צרכים שונים שלא תמיד באים לידי ביטוי בתכנון ראשוני. אם אתם הורים לפעוטות או תינוקות בטח נתקלתם לא פעם באתגרים יומיומיים בשיטוט תמים בעיר; מדרכה עמוסה וקושי ניידות עם עגלה, זיהום אוויר במיוחד כשמדובר באוכלוסייה כה רגישה, חוסר במרחבים ירוקים, גני שעשועים לא בטוחים או נגישים, שירותי בריאות רחוקים ועוד.

אז איך יוצרים שינוי? Urban95 משתף פעולה עם מקבלי החלטות ובעלי תפקידים במוסדות עירוניים. הוא מתמקד במרחב הציבורי והסביבה הבנויה ומתייחס לילדים הצעירים, לאינטראקציה ורווחתם של המטפלים. כשרוצים להשפיע על חייו של ילד צריך להסתכל גם על צרכיהם של מטפליו, מי שאחראי על ביטחונם ובריאותם. הדבר דורש השפעה על תהליכים במערכת שלמה ושיתוף פעולה עם מחלקות שונות כמו תחבורה, חינוך, רווחה, תברואה ועוד, לגיוס למען המטרה על מנת לתכנן סביבה בטוחה בה ילדים יוכלו לגדול, להנות ולחקור, שכונות שאפשר להתנייד בהן רגלית ועם דרכי תחבורה קלות, ערים בנויות עם גישה לשירותים שגרתיים בסיסיים למשפחה צעירה וחווית שיטוט עירונית בקנה מידה קטן.

 

החזון אמנם גדול , אבל גם שינוים קטנים יכולים להתחיל להניע שינוי ובעיקר להעלות למודעות את הנושא וחשיבותו. אחת הערים שהחלה עם השינויים הללו היא עיריית תל אביב, שם למשל התפתח בשנים האחרונות פרויקט 'דיגיטף', פלטפורמה מקוונת שמחברת בין הורים לשירותים מוניציפליים, שירותי בריאות, פעילויות חינוכיות ותרבותיות, ייעוץ בנושאי הורות ועד אירועים מיוחדים והטבות. דוגמאות נוספות לפעילות שלהם מסביב לעולם, במקסיקו סיטי למשל, ארגון 'Liga Peatonal' מיפה את הנתונים על תאונות דרכים לאיתור צמתים מסוכנים ליד בתי ספר ושירותים לטיפול בילדים על מנת להשפיע על בטיחות הדרכים. בעיריית בובנשוואר בהודו הקימו פארק נגיש עם מתקנים מיוחדים לילדים בעלי לקויי ראיה ומוגבלויות אחרות.

 

מצליחים לדמיין את העיר שלכם מגובה 95 ס"מ?

אולי יעניין אותך גם...