בין ישן וחדש
בין ישן וחדש (הדמיה OMA)

מגדל מגורים ראשון במנהטן למשרדו של אדריכל רם קולהאס

באחת הצמתים המרתקות בעיר המשלבת בין ישן וחדש ובין השקט והשלווה של גראמרסי פארק לכיכר מדיסון ההומה ניצב מגדל היוקרה שחזיתו כבר כמעט הושלמה

ממש לא מזמן, הצגנו כאן את מגדל המגורים הראשון מבית משרדה של זאהה חדיד במנהטן. המגדל של חדיד ממוקם במרקם האורבאני הבועט שבין הרחובות ניו יורק וטיילת ההיי-ליין האופנתית שבדרום מערב מנהטן. נראה, שמדובר בטרנד בקרב משרדי האדריכלות הגדולים שהרי ממש כעת, OMA, משרדו של האדריכל ההולנדי הנודע רם קולהאס, זוכה פרס פריצקר לשנת 2000, עוסק בתכנון בניין מגורים ראשון במנהטן. המבנה ניצב בקצה הדרומי של העיר על קו התפר שבין שתי שכונות מופרדות ומובחנות: מצד אחד, גראמרסי פארק השוכנת סביב האואזיס של פארק גראמרסי – גן ציבורי פרטי שקט ושלו ומצד שני, כיכר מדיסון המהווה מקום מפגש תוסס והומה שבו מתקיימות שלל פעילויות מגוונות.

חזית תלת ממדית
חזית תלת ממדית (הדמיה OMA)

פני המבנה ותוכנו הם תרגום ישיר להקשר האורבאני בו הוא ניצב. חזית הזכוכית המגדירה אותו מהווה ניגוד לכלל המבנה בעל המתווה הקונבנציונאלי יותר. "תכנון ועיצוב המבנה מגיב ישירות לדואליות של ההקשר האורבאני של האתר, היכן שגראמרסי פארק פוגש את כיכר מאדיסון ובלוק מגורים פוגש את השדרה הסואנת" אמר אדריכל שוהיי שיגמטסו, השותף האחראי על הפרויקט "ההצטלבות הדינמית של הזהויות המגוונות הללו באה לידי ביטוי באמצעות הבניין התלת ממדי השובר ומחזיר את קרני האור בפינת לקסינגטון ורחוב 22. חיבורי המישורים, המאפיינים את חזית המבנה, מציגים זהות מבנית מודרנית המייצרת קולאז' קוביסטי של נקודות מבט אל השכונה. אלו ממסגרים עבור הדיירים מבטים ייחודיים לכיוון השמיים מעל ואל הרחוב השוקק למטה".

מבט מבפנים אל ההקשר העירוני
מבט מבפנים אל ההקשר העירוני (הדמיה OMA)

בפנים המתחם, חצר פנימית המורחקת מהרחוב מחברת בין שני מגדלי הקומפלקס ומציעה נווה מדבר נעים ומוגן. מרפסות אינטימיות וטרסות הפונות לחצר מספקות תוספת נוחות לדיירים. במגדלים, שהשלמתם צפויה בסתיו 2018, יוצעו כמאה וארבעים יחידות דיור על פני שמונה עשרה קומות.

טרסות חיצוניות
טרסות חיצוניות (הדמיה OMA)

אולי יעניין אותך גם...