מוזיאון ומרכז תרבות
מוזיאון ומרכז תרבות (Pol Viladoms)

מבקרים בברצלונה בקרוב? נפתח בית המגורים הראשון שעיצב גאודי

עבודות מחמירות של שימור ושחזור הביאו לפתיחתו של בית המגורים הראשון שתכנן גאודי כמוזיאון ומרכז תרבות

לא מזמן, נפתחה לראשונה למבקרים, קאזה ויסנס, בית המגורים המשמעותי הראשון שעיצב והשלים בברצלונה האדריכל הקטאלני הנודע אנטוני גאודי. בעת תכנון הבית, היה גאודי הצעיר בתחילת שנות השלושים לחייו וסיים זה עתה את לימודיו בבית הספר לארכיטקטורה בעיר. על יצירת המופת, שהוכרזה בשנת 2005 כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו, נאמר שזהו המקום שבו נזרעו הזרעים לעולם הפנטזיה הפנטסטי של גאודי כפי שבלט בעבודותיו וייחד אותו לאורך כל שנות פעילותו.

Pol Viladoms
Pol Viladoms

הקאזה, תוכננה במקור כבית קיץ עבור התעשיין מנואל ויסנס ומשפחתו, נבנתה, החל בשנת 1883, במשך כחמש שנים. העבודה התארכה יותר מהמתוכנן והתעכבה בעיקר בשל קשיים כלכליים אליהם נקלע ויסנס באותן שנים. מכיוון שהבית והחזית שלו מעוטרים באריחים צבעוניים, יש הטועים לחשוב שויסנס היה יצרן מוצרי קרמיקה וכי אלו שימשו כתצוגת תכלית ליכולותיו המקצועיות.

הבית נבנה בסגנון הארט נובו (מודרניסטה) המזוהה עם גאודי ומאופיין בקווים טבעיים, בחומרים פשוטים ומקומיים ובצבעוניות עזה. עוד ניכרת בבית גם השפעה אוריינטאלית מזרחית הכוללת קווים ישרים ומעוגלים, בנייה מאבן ולבנים אדומות חשופות וקירות מצופים באריחי קרמיקה היוצרים פסיפסים צבעוניים ועיטורי פרחים.

Pol Viladoms
Pol Viladoms

במהלך השנים, נערכו במבנה לא מעט שינויים כשבין היתר הוא חולק לשלוש דירות נפרדות, שופץ מספר פעמים ואף איבד חלק מהגינה שסבבה אותו לטובת בניית מבני מגורים חדשים. ארבע הקומות שבמקור שמשו כקומת מחסן, קומות מגורים וקומת משרתים, הוסבו עם פתיחת המוזיאון למרתף המשמש כחנות ספרים, קומת כניסה לקבלת פני המבקרים ושתי קומות גלריה המתמקדות בהיסטוריה של הבית ובפעילויות המוזיאון. בנוסף, יכולים המבקרים לצאת גם לסיור על גג הבניין המספק גם הוא עניין אדריכלי כיאה ליצירות רבות של גאודי.

Pol Viladoms
Pol Viladoms

לקראת הפתיחה, שוחזרו החללים המקוריים שעיצב גאודי לפני כמאה עשרים וחמש שנים באופן קפדני ומדוקדק בעבודות שהחלו במרץ 2017 והסתיימו כשמונה חודשים אחר כך. צוות רב תחומי שכלל, בין היתר, אדריכלים, אומנים, היסטוריונים, מומחים ליצירתיו של גאודי, כימאים וצלמים, גיבש יחד את המסקנות המדויקות לצורך ביצוע עבודות השימור. אגף שלם, שסופח לבית בשנת 1925, נוצל כעת לצורכי המוזיאון החדש והוא מכיל כעת גרם מדרגות מודרני, מעלית וחללים פונקציונאליים שעוצבו בסגנון עכשווי נועז כקונטרסט המכבד את הקיים.

המוזיאון מכיל אוספים קבועים כמו גם תערוכות מתחלפות ופעילויות תרבותיות וחינוכיות. מספר המבקרים ליום מוגבל כך שכדאי להזמין כרטיסים מראש.

Pol Viladoms
Pol Viladoms

אולי יעניין אותך גם...