הכירו את Ocean (הדמיה Oceanix)

כבר לא רק בדמיון: העיר הצפה הראשונה בדרך לאוקיינוס

בעוד אנחנו מנסים להבין איך גרים בעיר תל אביב, בעולם כבר חושבים כמה צעדים קדימה וחולמים על ערים צפות. עכשיו, החלום הזה הופך למציאות

העיר בוסאן שנמצאת בדרום קוריאה, UN-Habitat, הסוכנות להתיישבות האדם של האו"ם וחברת OCEANIX המתכננת ובונה עבור בני אדם, ערים צפות לחיים ברי קיימא על האוקיינוס, חתמו בשבועות האחרונים על הסכם היסטורי לבניית אב-טיפוס ראשון מסוגו בעולם, של עיר צפה בת קיימא, שיהווה פריצת דרך בפתרונות לערי חוף המאוימות מעליית פני הים.

 

ערי חוף נמצאות בחזית בכל הקשור לסיכונים של שינויי אקלים. הצפות מאיימות להרוס תשתיות בשווי מיליארדי דולרים ולאלץ מיליונים לעזוב את בתיהם ולהפוך לפליטי אקלים. "האתגר הוא ענק" הסבירו השותפים בפרויקט, "שניים מכל חמישה אנשים בעולם חיים בטווח של מאה קילומטרים מהחוף, ו-90% מתוך הערים הגדולות ברחבי העולם עלולות להיפגע מעליית מפלס הים."

עיר שלמה מעל פני הים, לחופי בוסאן שבצפון קוריאה (הדמיה BIG)

הרעיון של עיר צפה נתפס בעולם כתשתית חסינת שיטפונות, שתעלה יחד עם מפלס המים, תייצר מזון, אנרגיה ומים מתוקים משלה, עם מערכות סגורות שישרתו אותה במלואן. "ערים צפות ברות קיימא הן חלק מארסנל אסטרטגיות ההסתגלות לאקלים העומדות לרשותנו." אומר מנכ"ל UN-Habitat מימונה מוהד שריף, "במקום להילחם במים, בואו נלמד לחיות איתם בהרמוניה. אנו מצפים לפתח פתרונות מבוססי טבע באמצעות תפיסת 'העיר הצפה', ובוסאן היא הבחירה האידיאלית לפרוס את אב טיפוס".

חיים מתחת לפני המים (הדמיה BIG)

העיר בוסאן היא אחת הערים הימיות החשובות ביותר של המאה ה-21, מה שהופך אותה לעיר עם מיקום אטרקטיבי במיוחד עבור אב-הטיפוס הייחודי. בימים אלה היא גם מתמודדת על אירוח תערוכת EXPO העולמית שתתקיים ב-2030. "עם השינויים המורכבים העומדים בפני ערי החוף, אנחנו צריכים חזון חדש שבו אנשים, טבע וטכנולוגיה יכולים להתקיים יחד." מסביר פארק הונג ג'ון, ראש העיר בוסאן "אין מקום טוב יותר מבוסאן לעשות את הצעד הראשון לקראת יישובים מקיימים על פני האוקיינוס, שנבנו בגאווה על ידי קוריאה ועבור העולם."

מבט על (הדמיה BIG)

OCEANIX שהוקמה ב-2018 היא חברת טכנולוגיה לתכנון ובניית ערים צפות שעתידות לשכן אנשים שיחיו חיים ברי קיימא על האוקיינוס "עליית פני הים היא איום אדיר, אבל תשתית צפה בת קיימא יכולה לעזור לפתור את הקטסטרופה המתקרבת." מסבירים המייסדים השותפים של OCEANIX, איתי מדמומב ומארק קולינס חן, "אנו נרגשים לעשות היסטוריה עם בוסאן ו-UN-Habitat בפריצת הגבול הבא של האנושות."

 

את הקונספט המהפכני עיצב משרד האדריכלים המפורסם BIG, של האדריכל bjarke ingels, שם מסבירים כי "העירOceanix  נועדה לגדול, להשתנות ולהתאים באופן אורגני ולאורך זמן להתפתחות משכונות לערים. בתכנון, שכונות מודולריות של שני דונם ייצרו קהילות משגשגות שיקיימו את עצמן עם עד שלוש מאות תושבים ושטחים מעורבים למגורים, עבודה והתכנסות במהלך היום והלילה.

הדמיה BIG

"כל המבנים הבנויים בשכונה לא יהיו גבוהים משבע קומות כדי ליצור מרכז כובד נמוך ולהתנגד לרוח. כל בניין יאפשר אוורור לחללים הפנימיים וצל לחלקים הציבוריים, תוך מקסום שטח הגג ללכידה סולארית. חקלאות קהילתית תהיה הלב של הפלטפורמה, ותאפשר לתושבים לאמץ תרבות שיתוף ומערכות אפס פסולת. מתחת לפני הים, מתחת לפלטפורמות, עתידות להתקיים שוניות צפות ביולוגיות, אצות וצדפות שידאגו לנקות את המים ולהאיץ את התחדשות המערכת האקולוגית."

חממות שישלימו כלכלה מעגלית (הדמיה BIG)
Oceanix City (הדמיה BIG)

אולי יעניין אותך גם...