בנק ישראל, אדריכלות, עיצוב פנים ותכנון נוף דונסקי אדריכלים ומעצבים (צילום עמרי אמסלם)

והנה 10 כתובות חובה באירועי 'בתים מבפנים ירושלים' שיתקיימו בסופ"ש

בין הכתובות החדשות באירוע השנה ניתן יהיה להציץ באפן חד פעמי ובלעדי לבתים וגינות פרטיות, למוסדות ציבור, לגנים ציבוריים, לבתי מלון ולאתרים ארכיאולוגיים

בסוף השבוע הקרוב, 31/10-2/11, יתקיימו, זו השנה ה-13, אירועי ‘בתים מבפנים – ירושלים’. האירועים, ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת בשיתוף עיריית ירושלים, הם חגיגה אורבנית אדריכלית שתכלול תכנית מלהיבה של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר, חלקם הגדול מעולם לא נפתח לקהל הרחב. מלבד סיורים בדירות מגורים ומבנים ציבוריים מרתקים, מבטיחים המארגנים שיתקיימו גם סיורים בנושאים שונים ובמקומות בלתי שגרתיים. כך, מתאפשרת הצצה, לעיתים חד פעמית, לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה ואקולוגיה בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

עשרת המומלצים

במסגרת התוכנית הגדושה, ולרגל 100 שנים לבית ספר באוהאוס בגרמניה, יתקיימו סיורי באוהאוס בירושלים שיחשפו את המאפיינים המקומיים שאימץ הסגנון הבינלאומי בעיר הקודש וכן תתקיים הרצאה של פרופ' רוני שולר מבית ספר באוהאוס בוויימאר על באוהאוס ירושלמי.

במסגרת האירועים, ייפתחו כמאה כתובות ויתקיימו פעילויות, סיורים ודיונים סביב נושא האדריכלות בעיר לסוגיה. אנחנו בחרנו עשר כתובות מגוונות שאסור לכם, בשום אפן, לפספס:

בית במושבה הגרמנית

דירת נופש משפחתית ברחוב פסטורלי במושבה הגרמנית. לדירה שתי קומות כשבראשונה חלל ציבורי פתוח המאפשר אירוח סביב אי גדול במטבח ובשנייה חדרי השינה. עיצובה נועד להדגיש את הנוף הנשקף ממנה ולהנכיח אותו בכל חלל הבית. כמעט כל הפריטים בדירה עוצבו במיוחד עבור בעליה.  רחוב וינדהם דידס 10, המושבה הגרמנית.

מתכנן תוספת התמ"א: צביקה רוזנבלום; עיצוב פנים וניהול הפרויקט: Jerusalem Design.

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

נופש משפחתי (צילום רפי נוסבאום)
חלל ציבורי פתוח (צילום רפי נוסבאום)

בנק ישראל

זוהי ההזדמנות שלכם להתוודע למבנה הברוטליסטי האיקוני של בנק ישראל בקריית הממשלה, שעבר לאחרונה שיפוץ נרחב. הסיורים במשכנו המחודש של הבנק יכללו הסבר על מאפייניו האדריכליים של המבנה, על תערוכת המטבע המוצגת בו, על יצירות האמנות המשולבות בו ועל תפקידיו המרכזיים של בנק ישראל. 

אדריכלים: אריה ואלדר שרון, 1981. אדריכלי השיפוץ: דונסקי אדריכלים ומעצבים, 2018.

2 סיורים ברישום, מוגבלים ל־60 משתתפים. הכניסה בהצגת תעודת זהות ולאחר בידוק בטחוני.

מבנה ברוטליסטי (צילום עומרי אמסלם)
שעבר שיפוץ (צילום עמרי אמסלם)

הבית בסמטת הפיקוס

כאן תוכלו להציץ לביתה של הקרמיקאית נעמי פינטון, הבנוי על בית הבד המקורי של הכפר ושבגינתו נותרה עד היום אבן הריחיים. הבית מורכב מחלקים מקוריים בני 200 שנה ומתוספות בנייה חדשות המעוצבות בסגנון הבנייה המקורי העתיק. בבית ממוקם גם סטודיו לקרמיקה.  

אדריכלית: יהודית גרין, 1989. 

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בן 200 שנה (צילום דניאל חנוך)
עם באר בגינה (צילום דניאל חנוך)

הגנים התלויים

בואו לסיור עם ישראל גלון, מנהל אגף פרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בעקבות גינות גג וגנים במכלים בכפר דוד, בית שמואל וימין משה. הסיור יסתיים בגינת הגג של מרכז ימקא. 

הסיור מוגבל ל 50 משתתפים ברישום מוקדם.

גינות (צילום ישראל גלון)
וגנים (צילום ישראל גלון)

מלון בצלאל

לא בכל יום אפשר להיכנס למלון סתם ככה ולהציץ איך הוא נראה בפנים. הנה סיורים מודרכים במלון הבוטיק השוכן בבניין היסטורי במפגש הרחובות בצלאל ובן יהודה, מציריה העירוניים הראשיים של ירושלים מאז תחילת המאה ה־20. בסיורים, יוצגו האתגר האדריכלי שעמד בפני מתכנניו: שילוב מלון חדיש בתוך מבנה היסטורי ויצירות האמנות מאת אמנים ישראליים עכשוויים המוצגות במלון. הסיור יסתיים בתצפית מגג המלון. הסיורים בהדרכת מנהלת המלון, איילה דקל.

אדריכלים: ביטמן-בן צור; עיצוב פנים: Studio Mu.

סיור ל־10 הראשונים יצא בכל שעה עגולה. אין צורך ברישום מוקדם.

בחוץ (צילום סיוון אסקיו)
ובפנים (צילום סיוון אסקיו)

אמנות במסדר שנלר

המסדר יציע באפן חד פעמי שלושה ימים של אמנות תלוית מקום במתחם ההיסטורי. תוך כדי עבודות השימור המתבצעות בבניין, פועלת במבנה קבוצת אמנים ירושלמים המציגים בה את התערוכה 'מסדר שנלר' המספרת את סיפורו של אחד המתחמים היפים ובעלי ההיסטוריה העשירה בעיר. התערוכה, כוללת עבודות ופעולות אמנותיות המציגות את ההיסטוריה של הבניין ומתייחסות למבנה מנקודות מבט שונות, אישיות וביקורתיות. ניהול אמנותי: מידד אליהו. הפקה: עידן אבידני. הסיורים בתערוכה מסדר שנלר בהדרכת המנהל האמנותי של התערוכה, מידד אליהו.

3 סיורים פתוחים. אין צורך ברישום מוקדם.

נעה ארד יאירי, תבנית אם (יחצ)
שלמה סרי, חדר הבלשים (יחצ)

מתחת לבלטות

כאן, תוכלו להציץ לחלל תת קרקעי מרהיב שהתגלה בחפירה תחת בית מגורים, בתחום שכונת הנוצרים של עין כרם. האולם הגדול שנחשף חללים מקושתים ועמודי תמך רחבים, ככל הנראה מהתקופה הצלבנית.

בית פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

כניסה מסתורית (צילום דניאל חנוך)
לחלל מסתורי עוד יותר (צילום דניאל חנוך)

עין חניה

והנה הזדמנות לגלות מעיין יפהפה (ויבש כעת) – אחד המעיינות בפארק מטרופוליני נחל רפאים – ואת המתחם הפסטורלי שסביבו שהוא גם אתר ארכיאולוגי חשוב (סנט פיליפוס) שממצאיו הם מימי בית המקדש הראשון ואילך. הסיורים, שיובילו אדריכלית הנוף איריס טל גולדברג, זאב הכהן (מתכנן מחוז ירושלים ברשות הטבע והגנים) והארכיאולוג ד"ר יובל ברוך, יעברו בשבילי האתר ויינתנו בהם הסברים על האזור, על מערכות המים הקדומות והממצאים הארכיאולוגיים הנדירים שנמצאו בו (בהם שרידי וילה מהתקופה הביזנטית) ועל המערכת החקלאית שהתפתחה בו בתקופות שונות. יוצגו גם עבודות הפיתוח שבוצעו באתר שבמסגרתן שוחזרו מערכת המים והטראסות החקלאיות.

4 סיורים ל־50 הבאים הראשונים. אין צורך ברישום מוקדם.

ידעתם שיש מעין בירושלים? (צילום אסף פרץ)
ומערכות מים עתיקות? (צילום אסף פרץ)

המרכז למדעי המוח

בואו להכיר את בניין מדעי המוח ולשמוע על הפרויקט המשתרע על פני 15 אלף מ"ר ושש קומות ומאכלס את מיטב המומחים לחקר המוח במרכז הגדול בישראל. הבניין, כולל פרוגרמה מורכבת של מעבדות, מרכז דימות ועוד, ומתוכנן לפי התקן הישראלי לבנייה ירוקה תוך דגש על יעילות אנרגטית. בגג הבניין ובמעטפת שלו, נעשה שימוש בחומרים שמיושמים בארץ לראשונה: סבכות אלומיניום ויריעות ETFE שקופות.

אדריכלים: FOSTER+PARTNERS בשיתוף עם YBGSNA- בר, שיפמן-נתן ושות' אדריכלים, 2018.

סיור פתוח. אין צורך ברישום מוקדם.

בנייה ירוקה (צילום YBGSNA אדריכלים)
ויעילות אנרגטית (צילום YBGSNA אדריכלים)

מאחורי הגדר

הכי כיף להציץ. ישראל גלון, מנהל אגף פרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, יוביל את הסיור שיתבונן בגינות פרטיות בשכונת טלביה, בצמחייה האופיינית לה ובתרומתן לנוף ולנוי העירוני.

סיור מוגבל ל־20 משתתפים ברישום מוקדם.

סקרנים לראות (צילום ישראל גלון)
מה יש שם? (צילום דניאל חנוך)

אולי יעניין אותך גם...