Sir David Alan Chipperfield CH (באדיבותThe Hyatt Foundation)

הוכרז הזוכה בפרס פריצקר לשנת 2023

פרס הנובל של האדריכלות על תרומה לאנושות ולסביבה

פרס פריצקר הוא פרס יוקרתי הנועד להוקיר את פועלו של אדריכל חי שעבודותיו מניבות תרומה משמעותית לאנושות ולסביבה. הפרס נוסד על ידי ג'יי וסינדי פריצקר ב-1978, פרס בינלאומי שמוענק מדי שנה לאדריכל על הישגיו, במטרה לעודד יצירתיות במקצוע ולעורר מודעות ציבורית למבנים סביבם.

 

היום, הוכרז הזוכה של הפרס הנחשק, סר דויד אלן צ'יפרפילד (Sir David Alan Chipperfield). בתחילת דרכו, עבד צ'יפרפילד תחת שמות גדולים כמו דאגלס סטיבן, נורמן פוסטר וריצ'רד רוג'רס (ז"ל). ב-1985 הקים את משרד האדריכלים 'דויד צ’יפרפילד' בלונדון, שלימים, התרחב לברלין, שנחאי, מילאנו וסנטיאגו דה קומפוסטלה. את הקריירה שלו החל בעיצוב פנים של חללים מסחריים, בין לקוחותיו מעצב האופנה איסי מיאקי, שהוביל בהמשך לעבודות אדריכליות ביפן. מוזיאון הנהר והחתירה היה הבניין הראשון שעיצב במולדתו באנגליה ולאחר מכן, המשיך עם פרויקטים סביב העולם כמו חידוש מוזיאון נויה וגלרי ג'ימס סימון בברלין. ברזומה שלו יותר ממאה יצירות המתפרשות על פני ארבעה עשורים; מבנים תרבותיים, אקדמיים, מבני מגורים ותכנון עירוני.

River and Rowing Museum (באדיבות Richard Bryant / Arcaid)
Amorepacific Headquarters (צילום: Noshe)
BBC Scotland (צילום: Ute Zscharnt for David Chipperfield (Architects

במהלך השנים הוא העביר ביקורת על אדריכלות שמשרתת את הכוח הגלובלי במקום את החברה המקומית. ב-2017 יזם והקים את עמותת Fundación RIA למען פיתוח קהילת גליציה, אחד האזוריים העניים ביותר בספרד. דרכה הוא מקדם רעיונות ומפתח פרויקטים להגנת הסביבה הטבעית והבנויה עם פרויקטים הנוגעים לאתגרים גלובליים לאורך החוף של ריה דה ארוסה (Ría de Arousa).

 

ועדת השיפוט מסבירה את בחירתה במבנים הנצחיים של צ'יפרפילד, החפים מטרנדים ואופנות. עיצוב מודרני, נקי ומאופק, שמתעמת עם אתגרי האקלים ונותן כבוד להיסטוריה, התרבות, הסביבה הטבעית והבנויה באזור, הוא משפיע על מערכות יחסים חברתיות ומחייה ערים. צ'יפרפילד עטור פרסים ביניהם מדליית הזהב המלכותית של בריטניה RIBA, פרס האיחוד האירופי לארכיטקטורה עכשווית – פרס Mies van der Rohe, הוא כיהן כאוצר של הביאנלה ה-13 Architettura בשנת 2012, מונה למפקד מסדר האימפריה הבריטית ב-2004, זכה בתואר אביר ב-2010, מונה למסדר חברי הכבוד ב-2021 והרשימה ארוכה ומרשימה. כעת, הוא יכול להוסיף לרזומה המפואר שלו עוד ציון דרך חשוב.

Turner Contemporary (צילום: Simon Menges)
The Hepworth Wakefield (צילום:Iwan Baan)
James-Simon-Galerie (באדיבות: Ute Zscharnt for David Chipperfield Architect)

"אני כל כך המום לקבל את הכבוד יוצא הדופן הזה ולהיות קשור לזוכים הקודמים שכולם העניקו כל כך הרבה השראה למקצוע", ציין צ'יפרפילד. "אני לוקח את הפרס הזה כעידוד להמשיך להפנות את תשומת ליבי לא רק למהות האדריכלות ולמשמעות שלה אלא גם לתרומה שאנו יכולים לתרום כאדריכלים כדי להתמודד עם האתגרים הקיומיים של שינויי אקלים ואי שוויון חברתי. אנו יודעים שכאדריכלים יכולים להיות לנו תפקיד בולט ומעורב יותר ביצירת עולם יפה יותר, אלא גם הוגן ובר קיימא יותר. עלינו לעמוד באתגר הזה ולעזור לעורר את הדור הבא לאמץ אחריות זו בחזון ובאומץ".

Saint Louis Art Museum (צילום באדיבות Simon Menges)
Procuratie Vecchie (צילום באדיבות Alberto Parise)
Morland Mixité Capitale (צילום באדיבות Simon Menges)
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...