Lacaton & Vassal, פרס פריצקר, פריצקר 2021
Anne Lacaton and Jean-Philippe Vassal (צילום יחצ)

הוכרזו זוכי פרס פריצקר לאדריכלות לשנת 2021

"אדריכלות טובה היא פתוחה, פתוחה לחיים, פתוחה להעצמת החופש של כל אדם" אמרה האדריכלית הזוכה לאחר ההכרזה של יו"ר הקרן טום פריצקר

אן לאקאטון וג'ין-פיליפ ואסל ((Anne Lacaton & Jean-Philippe Vassal, בעלי משרד האדריכלות הצרפתי הוכרזו כזוכים של פרס פריצקר לאדריכלות לשנת 2021. ההכרזה התקיימה אתמול, 16.3 על ידי קרן Hyatt שתומכת ומממנת את הפרס שמוכר וידוע ככבוד הגבוה ביותר שניתן בעולם האדריכלות הבינלאומי.

 

בעוד אנחנו מתכוננים לבחור איך ייראה ה'בית' שלנו בבחירות הרביעיות בשנתיים האחרונות, הפרס הוענק לצמד האדריכלים שעסוק בבניית בתים לאחרים שבאמת זקוקים לגג מעל הראש. "בית לא צריך להיות מופגן או מרשים, אבל הוא כן חייב להיות משהו מוכר, שימושי ויפה, עם יכולת לתמוך בשקט בחיים שיתרחשו בו." אומרת לאקאטון.

דרך העיצוב של לאקאטון וואסל, שהחלה בשנות השמונים בבית הספר לאדריכלות בבורדו, עוברת דרך דיור פרטי וחברתי, מוסדות תרבות ואקדמיה, שטחים ציבוריים ופיתוח אורבני. לאורך הדרך הארוכה שעשו, הם ממשיכים עד היום לאתגר ולבחון מחדש את המושג קיימות. הם שמים בראש סדר העדיפויות את העושר הגלום בחיי כל בני האדם ודרכו הם מצליחים ממש להרוויח את הפיתוח החברתי, האקולוגי והכלכלי של ערים בעולם.

 

"הם לא רק הגדירו גישה אדריכלית שמחדשת את המורשת המודרניסטית, הם גם מציעים הגדרה חדשה לגמרי למקצוע האדריכלות" קבעו בחבר השופטים, "התקוות והחלומות המודרניים על לשפר את חייהם של רבים נשקפים מתוך עבודותיהם, שמתמקדות באסונות האקולוגיים של ימינו, לצד הכאוס החברתי שמתרחש במקומות רבים בעולם."

אקספוננציאליות זה לא רק במגיפות

צמד האדריכלים מגדילים את מרחבי מחיה באופן אקספוננציאלי וזול, בדרכים שונות ומגוונות המאפשרות לתושבים לחסוך באנרגיה ולגשת לטבע בכל עונות השנה. "השנה יותר מאי פעם, הרגשנו שאנחנו חלק מהאנושות. בין אם בגלל הבריאות, מסיבות פוליטיות או חברתיות, יש צורך לבנות תחושת קולקטיביות. כמו בכל מערכת, להיות הוגנים כלפי הסביבה, כלפי האנושות, זה להיות הוגנים כלפי הדור הבא של בני האדם שיחיו כאן." אמר אלחנדרו אראבנה, ראש חבר השופטים של הפרס, "לאקאטון וואסל רדיקליים בעדינות שלהם ונועזים דרך העדינות הזו, מאזנים גישה מכבדת אך גם מאוד ברורה לסביבה בנויה".

 

"העבודה שלנו נוגעת לפתרון אילוצים ובעיות ולמציאת מרחבים שיכולים ליצור שימושים רגשיים. בסוף התהליך ואחרי כל המאמצים, חייבת להימצא הקלילות והפשטות שתחליף את כל מה שהיה כל כך מורכב לפני כן" מסביר ואסל את העקרונות שעומדים מאחורי עבודתם.

בית הספר לאדריכלות בנאנט, צרפת, 2009 (צילום Philippe Ruault)

משרד האדריכלים שהקימו החל את דרכו ב 1987 בפריז והשלים מאז ועד היום למעלה משלושים פרויקטים אדריכליים באירופה ומערב אפריקה. הם הזוכים ה-49 ו-50 בפרס פריצקר היוקרתי שיוסד ב 1979 על ידי ג'יי א. פריצקר ואשתו סינדי במטרה לתת כבוד פעם בשנה לאדריכל או אדריכלים שעבודותיהם משקפות איכויות של כישרון, חזון ומחויבות. אבל יותר מהכל, מייצרות תרומה עקבית ומשמעותית לאנושות ולסביבה הבנויה.

 

"אן לאקאטון וג'ין-פיליפ ואסל הבינו תמיד כי אדריכלות מעניקה לנו את היכולת לבנות קהילה לכלל בני האדם והחברה" הסבירו בפריצקר את הבחירה, "המטרה שלהם לשרת חיי אדם דרך עבודתם מפגינה את הכוח שבצניעות ומטפחת דיאלוג בין ישן וחדש, הרבה מעבר לשדה האדריכלות."

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...