עתיד ורוד? Montréal, Canada (by Marc Olivier Jodoin, unsplash)

האם הדברים ישתנו לנצח? איך אדריכלות תיראה בעולם בפוסט טראומה

אלפי שנים שהמקצוע הזה כבר קיים ועכשיו לפתע, לא ברור האם ימשיך להראות אותו הדבר? האם יקבל תפנית? האם כל מה שאנחנו מכירים הולך להשתנות?

בשבועות הקרובים תבוטלנה כל ההגבלות שנחתו עלינו בעקבות הקורונה. מוקדי ההתפרצות באירופה כבר חוזרים לשגרה ונראה כי גם הגרפים בארצות הברית מראים מגמת ירידה. מרגיש שאנחנו מתעוררים לשחר חדש שברור לכל כי יהיו לו השלכות על הכלכלה והחברה ועל החיים בכלל אבל איך מגפה כזו יכולה להשפיע על האדריכלות בעולם, כאמנות, כמקצוע, כמחוללת ערים? תשובות כמובן אין לאיש אבל השערות על העתיד יש ובשפע.

כשהרחובות ריקים. (photo by tandem x visuals, unsplash)

כדי שדברים יקרו ויתחילו להשתנות בכל תחום, מסתבר שהדיסיפלינות השונות צריכות לעבוד יחד, אף אחת מהן ככל הנראה לא וכל להצליח לבדה "אחד הדברים שהמגפה לימדה אותנו זה שאדריכלות לא תוכל להציל את העולם, לפחות לא לבד" כותבת קריסטל הארוק, עורכת ב Archdaily "הקונספט ה'שיתופי' (של הדיסיפלינות) של לחלוק את האתגרים הגלובליים, ישלב מושגים של בריאות ציבורית ואישית, ניידות ותחבורה, פסיכולוגיה סביבתית, ביופיליה, ואפילו חקלאות" היא מסבירה את אחת הדרכים בהן יוכל להשתנות מקצוע האדריכלות בעקבות המצב.

העיר האולטימטיבית? (צילום nasa, unsplash)

העתיד כבר מביא איתו חשיבה מחודשת על המקום לו אנו קוראים 'בית', על החללים השונים, על הנוחות שאולי פעם לא נתנו לה משקל רב כל כך אבל עכשיו הפכה להיות בראש סדר העדיפויות וגם על גישות בריאות יותר לחיים, בנייה ירוקה, שימוש בחומרים טובים לסביבה. הריחוק חברתי יישאר איתנו, לפחות בתקופה הקרובה וגם לו תהיה השפעה על תכנון ובנייה בעידן החדש פוסט המגפה.

 

אבל לא רק בתוך הבית דברים הולכים להשתנות. מי שספגו את הפגיעה הקשה ביותר היו הערים וגם הן יוצאות לדרך חדשה "הערים היו למוקד ההדבקה ונפגעו באופן הקשה ביותר על ידי נגיף הקורונה. בהסתכלות מחודשת על המערכות שלהן, תהיה הסתגלות למציאות חדשה, נראה חדשנות, יצירה מחודשת והתנסות." כותבת הארוק.

Shibuy, Tokyo (Ryoji Iwata, unsplash)

העיר תעיר אותנו

בכתבתה היא מדברת גם על החללים הציבוריים שייראו קצת אחרת ביום שאחרי ועל הצפיפות שהייתה חלק בלתי נפרד ואף חיובי בתכנון עירוני ועיצוב אורבני אבל כמו שזה נראה, גם זה הולך להשתנות. התחבורה העירונית שברובה לא עמדה בסטנדרטים של הריחוק תקבל פחות תשומת לב לעומת שבילי אופניים ומדרכות להולכי רגל, במגמה הזו כבר החלה להראות ניצנים באירופה וגם כאן, עיריית תל אביב בחרה להודיע ממש בשבועות האחרונים על יותר מעשרה רחובות בעיר שיהפכו למדרחובים, חלקם, ללא תנועת מכוניות כלל (לא תוכנית חדשה אך פורסמה שוב בימים אלה).

אמסטרדם כבר יודעת את זה ממזמן (photo by Redcharlie, unsplash)

ואיך החיים החדשים ישפיעו על משרדי האדריכלות הגדולים והקטנים? החברות מתחילות לחזור לעבודה לצד ניסיונות לחזות את העתיד המעורפל, איך החודשים האלה ישפיעו על פרויקטים, האם עומס העבודה הולך להשתנות, מה יהיה בגורלם של פרויקטים בתחום המסחר והמשרדים, איך בעצם ממשיכים?

 

בעוד השוק מנסה להתחיל לענות על השאלות הללו, אדריכלים צעירים ובוגרי הפקולטות לאדריכלות שזה עתה יצאו אל השוק עומדים בפני אתגרים חדשים "בוגרי האוניברסיטאות ואנשי המקצוע הצעירים יכולים להסתגל לעולם החדש על ידי הבנה שאדריכלות בונה חשיבה ביקורתית, הניתנת להחלה על פני תחומים שונים. עליהם למנף את תחומי העניין והכישרון שלהם כדי לחקור אילו דרכים כן זמינות להם כיום, גם אם זה יהיה מחוץ לתחום האדריכלות המסורתית." ממליצה הארוק בכתבתה.

קל להגיד. (צילום Jordan Whitfield, unsplash)

"הולכים אל הלא נודע" כתב פעם דני סנדרסון וכמו צפה את העתיד "בלי לדעת את גורלנו, או מה יהיה, כל אחד מנחש קדימה, עד היכן שהוא רואה".

אל הלא נודע (צילום Drew Beamer, unsplash)

יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...