במושב בשרון, תכנון: סטודיו רון שינקין (צילום: עמית גושר)

בשלט רחוק: הזוג שהגשים את החלום האמריקאי דווקא בישראל

שילוב הנוף והצמחייה עמד בבסיס הדרישות של בעלי הבית ונלקח בחשבון כבר בשלבים הראשונים של התכנון. התוצאה היא בית עם מפתחים עצומים וקשר בלתי אמצעי אל החוץ

הבית שבחרנו להציג הפעם, יוצא דפן מהרבה בחינות. לא רק שהוא נבנה עבור זוג בשנות השבעים לחייו, אלא שרב רובו של תהליך התכנון נעשה בשעות הקטנות של הלילה בשיחות סקייפ טרנס אטלנטיות. הלקוחות ישבו בניו יורק שבארה"ב. משרד התכנון, בראשות אדריכל רון שינקין – כאן בארץ.

"זה בהחלט מקרה יוצא דפן ולא מקובל" אומר הנדסאי האדריכלות רון שינקין, לסטודיו רון שינקין "אנחנו פחות רואים היום זוגות בשנות השבעים לחייהם שמחליטים יום אחד לתכנן ולבנות בית בארץ ישראל. אבל לבעלת הבית היה חלום והם החליטו להגשים אותו. היא גרה בבית על פני אותו מגרש כשהייתה ילדה אך בהיותה סטודנטית, התאהבה באמריקאי ועזבה את הארץ לטובת חיים שלמים ביבשת הרחוקה.

"כמו באגדות, היא תמיד חלמה לשוב למחוזות ילדותה. וכך, בשלב מסוים, היא קיבלה את המגרש בירושה, ואחרי עשרות שנים בארה"ב, החליטה עם בן זוגה להקים כאן בית ולהגיע לגור בו, עם ילדיהם ונכדיהם, כשלושה-ארבעה חודשים בשנה".

מבט מהרחוב (צילום: עמית גושר)

הכל אפשרי

רק כדי להתמצא פחות או יותר, נגיד שהבית ממוקם במושב קהילתי בשרון על פני מגרש ששטחו כ 1,000 מ"ר. ממקומות מסוימים בו, אפשר ממש לראות את הים. זהו, עד כאן הרמזים. החזית הקדמית שלו צמודה יחסית לכביש הראשי במושב והוא מתוכנן בצורת האות ר' כך שהוא מורכב מבית מרכזי גדול מאוד, המיועד לבני המשפחה, ויחידה אחורית המיועדת להשכרה. 

לא פשוט לנהל את הכל ממרחק

"וואו. תהליך התכנון, שהיה ארוך מאוד, לקח קרוב לשבעה חודשים ולא היה פשוט בכלל. הלקוחות, שהיו דומיננטיים מאוד, השתתפו בצורה מאוד אקטיבית בתכנון ורצו לרדת לפרטי פרטים לפני שעברנו לביצוע. הצגנו בלי סוף רעיונות והוצאנו אינספור סקיצות ובכל פעם קבלנו מהם את רעיונות הקונטרה שלרב לא תאמו את אלה שלנו. הרבה פעמים ניסינו לשכנע בצדקתנו ולא תמיד זה עבד והם היו אלה שקבלו את ההחלטות הסופיות. היו גם פעמים אחרות, שבהן עמדנו על שלנו ולא וויתרנו".

חדר עבודה (צילום: עמית גושר)
והמרפסת שלו מבחוץ (צילום: עמית גושר)

מה היה ללקוחות הכי חשוב בתכנון?

"שהכל יהיה פרקטי ושדברים יעבדו כמו שצריך. הם כל הזמן שאלו שאלות כמו איך אני נכנס? מה אני שם איפה? מה עם השקיות? ואיך מעלים מזוודות למעלה? להכל מצאנו פתרון. הם רצו עיצוב פנים פשוט ובסיסי, בדגש על חומרים שהם כינו 'אמיתיים'. כך למשל, נבחרו פלטת שולחן פינת האוכל העשויה עץ אקליפטוס ומשטח אבן מגויד באי במטבח".

מתי בעצם נפגשתם בפעם הראשונה?

"קצת לפני הגשת התוכניות לוועדת התכנון והבנייה. בהמשך, במהלך הבנייה, הם הגיעו פעמיים או שלוש לבחירות החומרים. בינתיים, מאז השלמת הבית, הם הספיקו לשהות בו פעם אחת ומאוד נהנו".

שיהיה פרקטי, רפפות של כוכב אלומיניום (צילום: עמית גושר)

כמו באמריקה

בית המשפחה יושב על המגרש כך שהחזית הראשית שלו פונה לרחוב. המטבח, הממוקם באזור זה, משמש כמו מוצב שליטה שממנו ניתן להביט החוצה. בחזית הזו, משחקים יחד בהרמוניה בטון חשוף, עץ גושני, חלונות אלומיניום וקירות לבנים, באפן שיוצר מראה מעניין של שכבות כבר בכניסה.

"כיאה לאמריקאים, חשוב היה ללקוחות לכלול בתכנון חנייה מקורה שדרכה יש כניסה לאזור המטבח" מסביר שינקין "עם זה, חשוב היה לנו לייצר עניין גם באזור הכניסה של הולכי הרגל. פתרנו את זה באמצעות מונומנט עשוי בטון, שבוקע מהאדמה ומטפס כלפי מעלה. דלת הכניסה, העשויה זכוכית, למעשה מוסתרת מאחוריו ונחשפת בהפתעה".

כמו מוצב שליטה (צילום: עמית גושר)

קדימה והלאה

שילוב של צמחייה, וכמה שיותר, היה אחד הדגשים החשובים לבני הבית כבר בתחילת התהליך. מסיבה זו, תכנון הנוף בפרט נלקח בחשבון בשלב מאוד ראשוני של תכנון הבית בכלל. היום, הבית לא רק מוקף צמחייה, אלא שהיא הופכת לחלק בלתי נפרד ממנו. כך למשל, גג החנייה המקורה, הפך לערוגת צמחייה עשירה ומגוונת המעטרת את הקומה השנייה.

משמאל לכניסה, גג החנייה מחופה צמחייה (צילום: עמית גושר)

הצמחייה ממש השפיעה על התכנון

"נכון. מהר מאוד הבנו שאנחנו צריכים גם חלונות גדולים כדי להכניס את הצמחייה לתוך הבית. הבנו גם, שאנחנו חייבים לבחור מיד בהתחלה את סוג הפרופיל וההצללה כי יש לזה השלכה על עובי הקירות".

איך עשיתם את הבחירות האלה?

"הלכנו לפגישה ב'כוכב אלומיניום' ומיד נוצרה כימיה מצוינת בין הנציגה שלהם ובני הבית. נוצר שם ממש חיבור רגשי. בני הזוג מאוד אהבו את הפרופילים המינימליסטיים שלהם ופשוט לא רצו לבחון אפילו שום דבר אחר. בסוף, אפילו סגירת העסקה, הייתה שלהם לבד מול החברה. בהמשך, בחרנו גם בצלונים של 'כוכב' שמאפשרים כניסה של אור ועדיין שומרים על פרטיות בחזית הפונה לרחוב".

חלונות הבית השפיעו על התכנון (צילום: עמית גושר)

המיפתח הדומיננטי בבית ממש מרשים

"כן, הוא בהחלט יוצא דפן. בחזית האחורית של הבית, זו הנמצאת בסלון ופונה אל רב שטח המגרש וכך גם אל הצמחייה והנוף, שילבנו ויטרינה ענקית שגובהה יותר מחמישה מטרים וחצי. זה לא מובן מאליו, ולכן היא מחולקת באמצע באמצעות קורת מתכת המאפשרת שם מפתח גדול ומרשים מאוד".

אז הוויטרינה היא בעצם השחקן המרכזי של הבית?

"לגמרי. הוויטרינה נראית כבר מחלל הכניסה ומאפשרת מבט עומק אדיר של יותר משלושים מטר קדימה והלאה לכיוון הצמחייה. כך, נוצר בעצם מראה מקסים לכיוון החצר האחורית מכל מקום בקומת הקרקע וגם מגרמי המדרגות".

מבחוץ פנימה (צילום: עמית גושר)

מזרקה של אור טבעי

יש בבית עוד מפתחים מעניינים שהתאפשרו הודות לאותם פרופילים

"נכון מאוד. בחדר השינה של בני הזוג, הממוקם בקומת הקרקע, שילבנו ויטרינה מינימליסטית שנפתחת לגינה פרטית. בגינה הזו, הצבנו מזרקה – עוד חלום אמריקאי של בעל הבית שהצלחנו להגשים.

"במעלה המדרגות, יש חלון עצום שגובהו שתי קומות. החלון הזה, הופך את השימוש במדרגות לחוויה כי הוא מכניס עניין במעברים בין הפונקציות והוא מאפשר גם תצפית לכיוון הים. כמו מזרקה של אור טבעי, החלון הזה גם מכניס המון אור לכיוון המדרגות של כל הבית. גם כאן, צבע הפרופיל והידיות הוא שחור שמתאים לפלטת הגוונים של הבית כולו".

עולם של פרטיות (צילום עמית גושר)

מעניין שדווקא המדרגות, שלרב אנחנו מנסים להצניע בתכנון, הפכו לאלמנט מהותי בו

"מבחינתנו, המדרגות הן פסל מרחף בלב הפרויקט. יש בהן עניין רב מכיוון שבחלקן הן כמו צפות מתוך הקיר. בעצם, הן בנויות כך שמכל מקום בהן ניתן ליהנות מתצפית נהדרת על חלקי הבית השונים".

מפתחים מעניינים (צילום: עמית גושר)

משחק של מפלסים

הבית בנוי ממספר מפלסים. בקומת הקרקע, ישנם חללים ציבוריים וחדרי השירות וכן חדר השינה הראשי המתוכנן כמו סוויטה. 

מפינת האוכל לכיוון המטבח (צילום: עמית גושר)
ולכיוון הסלון (צילום: עמית גושר)

במפלס מעל, מצויים חדרי שינה ויציאה למרפסת גדולה ופרטית. בקומה למעלה, יש גם חדר עבודה גדול מאוד עם יציאה למרפסת קדמית.

משחקי מפלסים (צילום: עמית גושר)

דרך המפתח העצום בסלון, ניתן לצאת לחצר המרכזית שבה פינת ישיבה מוצלת ומטבח חיצוני. בהמשכה, ישנם דשא וצמחייה, בריכה בצורת מעיין מסולע ומגרש משחקים עם מתקנים לילדים.

אז מה בעצם למדתם מתהליך התכנון הבלתי שגרתי הזה?

"שללא ספק אפשר לתכן בית גדול ושלם גם בלי להיפגש עם הלקוחות. אחרי חודשים של תכנון, הרגשנו מאוד קרובים אחד לשני כך שהפגישה הראשונה היתה מאוד אמוציונאלית ומרגשת".

מבט מהגלריה (צילום: עמית גושר)

אולי יעניין אותך גם...