משתלב בעיר
משתלב בעיר (הדמיה Panda Austria)

בניין של משרד סיני-אוסטרי עומד לקום בקרוב בתל אביב

חזיתות הבניין, שעל פי מתכנניו מבוסס על הלך הרוח של ההיסטוריה, האדריכלות והאווירה הבועטת של העיר, משולב במדרג מרפסות מקושתות שכמו יוצרות שכונת מגורים אנכית

התופעה לפיה אדריכלים בינלאומיים מוזמנים לתכנן מבנים כאן בארץ ידועה ומוכרת מזה זמן. יש מי שמגנה אותה ומצר על התחרות הנוספת שהיא יוצרת ויש מי שדווקא סבור שתוספת תחרות ושיתופם של שחקנים מהחוץ היא דווקא מבורכת, מעניינת ומגבירה את המוטיבציה המקצועית והיצירתית.

הנה כעת, אנחנו עדים למגדל נוסף שייבנה בלב ליבה של תל אביב שעליו אמון משרדPenda Architecture & Design שלו סניפים בבייג'ינג ובווינה. המשרד חשף לאחרונה את המגדל בתכנונו שיבנה בתל אביב וככזה המבוסס ומגיב לה. "כשהתהלכתי לראשונה בתל אביב, התרשמתי מאוד מהחיות של רחובותיה וחופיה" אמר אדריכל כריס פרכט, ממקימי ושותפי משרד Penda "את ההשראה לתכנון המבנה, שאבתי מהקצב של הכיכרות, מההקשר המסורתי ומהאדריכלות המודרנית הקיימים בעיר".

משתלב בעיר
משתלב בעיר (הדמיה Panda Austria)

אין ספק שלאדריכלים, תל אביב היא עיר מעוררת השראה בשל העובדה שקיים בה המספר הגדול ביותר של מבני באוהאוס: עידן שאופיין בפתיחות, בהירות פורמלית וגיאומטריה רציונאלית הבאה לידי ביטוי בקווים ישרים ואלמנטים מעוגלים. "עם שפת העיצוב הבהירה של קשתות וקווים, הפרויקט יכול להיחשב כמחווה לעידן ההוא ובו בזמן לתקשר באפן ישיר עם המבנים הסובבים אותו" אמר פרכט "במקביל, קיבל תכנון הבניין השראה גם מסמטאותיה המרוצפות והמבנים בעלי הקירות העבים של יפו העתיקה הסמוכה. אלו באו לידי ביטוי בחזית הבניין באפן הנחת הלבנים שכמו נעשה ביד אמן".

לבנים בהשראת יפו העתיקה
לבנים בהשראת יפו העתיקה (הדמיה Panda Austria)

נוף ואקלים

בשל מזג האוויר הים תיכוני והשמש הזורחת בה במהלך רב ימות השנה, החליטו ב Penda שלא לייצר מגדל זכוכית אלא להגיב לתנאים שמכתיב אותו אקלים. "הסתכלנו בעיקר על העבר ועל איך דורות קודמים בנו באזורים ים תיכוניים. התאמת התכנון באזורי אקלים חמים צריכה להיות כזו המציעה מבט אל הנוף מחד וכזו המקטינה את חשיפת הפתחים לשמש ישירה מאידך. הקשת, כביטוי לגישה זו, משפרת את התוקף המבני של הבניין ובו זמנית תורמת גם לחיסכון באנרגיה".

וכך, הבניין מוגדר בעיקר על ידי אלמנט מבני אחד של קשתות המוכר כאלמנט אדריכלי שמאחוריו היסטוריה ומשמעות. הקשת נוצרה כתרגום מבני ישיר למערה ששימשה כ"דירות המגורים" של אבותינו הקדמונים. אך מחקר מעלה, שהקשת לא שימשה רק במטרה ליצור קירוי ומרווח מבני, אלא גם כמחווה של הסברת פנים בכניסה לבניינים ואפילו לערים. "ניסינו לייצר מחדש את המחווה הזו במערכת קצבית של קשתות ומרפסות המגדירות את חזית הבניין ומשקפות את החיוניות והחיות של תל אביב" הסביר פרכט "הפתרון הזה מאפשר לבניין להיות פתוח לסביבתו אבל גם לא חשוף מדי למזג האוויר".

תכן ותכנים

הדירות המתוכננות בבניין מכותרות בסרט של מרפסות המשמשות כאלמנט מצל המגן בפני שמש ישירה. לכל חדר בדירות יש גישה ישירה לאזורים החיצוניים המשמשים כשלוחה המרחיבה את חללי הפנים. "אנחנו אוהבים לחשוב על החללים החיצוניים הרחבים הללו כחצרות פרטיות בשמיים עם אזורים בהם יכולים הדיירים לתקשר עם שכניהם. כך, המרפסות משמשות כשכונה אנכית ומשקפות את האווירה החיובית של החיים בעיר" אמר פרכט.

מרפסות כהמשך לפנים
מרפסות כהמשך לפנים (הדמיה Penda Austria)

גובהו של הבניין 116 מטרים ובו 17,650 מ"ר של שטחי מגורים מתוך ס"כ של 21,000 מ"ר, המתפרשים על פני שמונה עשרה קומות. הדירות, בגדלים שונים, יכללו חדר אחד ועד ארבעה חדרים וכן דירות פנטהאוס בנות שתי קומות למעלה. מרתף הבניין יכלול בריכת שחייה וספא ושטחים ציבוריים, שבהם סטודיו ליוגה, מסעדה ומקלטים ייבנו בשתי הקומות הראשונות.

הפרויקט נמצא בהליכי פיתוח ולכן כל פרט נוסף אודות כתובת מדויקת ואנשי קשר ומקצוע מקומיים חסוי לעת עתה.

קשתות מגנות בפני אקלים ים תיכוני
קשתות מגנות בפני אקלים ים תיכוני (הדמיה Panda Austria)

אולי יעניין אותך גם...