Erck (צילום: אודית לורן בלקין)

בניין אחד, 4 קומות, 15 דירות: מוזיאון הפופ אפ שהשתלט על הסטורי

כשהגענו ל'מוזיאון פופ אפ תל אביב', ראינו בהתחלה המון אנשים מצלמים. בכל מקום אנשים צילמו. צילמו וצילמו בלי סוף ובלי הפסקה. מהר מאוד הצטרפנו אליהם וכך ראו אותנו אלה שבאו אחרינו. מצלמים. כמו כולם, גם אנחנו רצינו לשמר את החוויה וגם לרוץ אחר כך ולהשוויץ שהיינו שם  

לא בכל יום הולכים למוזיאון. בטח שלא עובדי המישרות המלאות, כמונו. ובטח שלא באמצע היום. השבוע, החלטנו לחרוג ממנהגינו, כדי לנסוע ל'מוזיאון פופ אפ תל אביב'. שמענו שמשהו טוב קורה שם ושאסור לנו בשום אפן לפספס.

מכיוון שזימנו אותנו, העיתונאים, מספר ימים לפני הפתיחה הרישמית, יכולנו גם לראות את האמנים בפעולה ולדבר איתם כשאנחנו נזהרים ממש שלא לדרוך בתוך דלי של צבע או להשען, בטעות, על קיר מצויר ועוד לא הספיק להתייבש. האמנים עדיין עבדו. חלקם בבגדים מלאי צבע, חלקם על סולמות ואחרים על הרצפה. מיני שלטים הורו היכן מותר והיכן אסור לדרוך וסרטי אזהרה חסמו חדרים מסוימים בהם הצבע היה עדיין טרי.

One love (צילום: אודית לורן בלקין)

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

לרגע לא הצטערנו שנסענו. כמות התכן והמידע הויזואלי היו כל כך עצומים, עד שהם כמו התנפצו לנו, בלי רחמים, ישר בפנים. בקטע טוב כמובן. כדי להכיל את כל החוויה המדהימה והעשירה כל כך בפרטים, צריך היה להיכנס ולהתבונן בכל אחד מהחללים ובכל אחת מהיצירות כמה וכמה פעמים. כל אחד מהם, כל כך טוטאלי, כל כך שונה משכנו וכל כך מדהים ביופיו, עד שהיינו חייבים לקחת את הזמן כדי להכיל וליהנות מכל יצירה בנפרד.

Itay style (צילום: אודית לורן בלקין)
Alina aifo & stepa aifo (צילום: אודית לוןר בלקין)

כל פינה מנוצלת

המוזיאון, נמצא בבניין אחד, הוא מתפרס על פני ארבע קומות ותופס כל פינה בכל אחת מחמש עשרה הדירות. כמאה אמנים, מתחומי הסטריט ארט והגרפיטי, ציירים ומאיירים, מעצבים גרפיים, מנהלים קריאטיביים, מעצבי תפאורה, אמני מיצבים ומיצגים אמנותיים וגם כאלה שיש להם day jobs רגילים במשרדים ובלילה הם מתעוררים ליצור – כל אלה, השתלטו על הקירות ופרסו עליהם את אמנותם. כל אחד בדרך ההבעה שלו, לפי סגנונו, בחשיפת הנושאים שמרתקים אותו ובטכניקה הייחודית לו. קשה ממש לתאר את הצבעים, הדימויים, הגירויים והיצירתיות שנשפכה שם על הקירות.

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

100 שקלים

האמנות נמצאת בכל מקום ואין מצע שהוא לא לגיטימי ליצירה. על הקירות (כמובן) אבל גם על הרצפה והתקרה, על ארונות קיר, במרפסות, במטבחים האותנטיים מפעם ואפילו בחדרי רחצה ושירותים. אין בבניין מקום אחד שהוא לא רלוונטי לאמנות ואין בו פינה שלא השתלטו עליה בספריי, צבע, שבלונות, אבל גם מיני צמחים, צמר גפן, לבבות גומי, נעליים, בובות לוחמים קטנטנות ומה לא בעצם. בחדר המדרגות נתקלתי פתאום בשטר של 100 שקלים. כשהתכופפתי להרימו, הבנתי שמדובר, איך לא, בשטר מצולם שהודבק על המדרגה כך שלא ניתן יהיה להרימו. הצליחו לעבוד עלי וככה בטח גם על רבים אחרים. 

Raz negev swan (צילום: אודית לורן בלקין)
Arc d.l.p (צילום: אודית לורן בלקין)

מוזיאון דינמי ואירוע חינמי

"בתור אג'נדה, הבנו שפרויקט התחדשות עירונית עושה הרבה רעש, לכלוך ונזק לשכנים לתקופת זמן לא פשוטה של כשלוש שנים" אמר לי רון חן, מייסד ומנכ"ל 'אנשי העיר' שתרמו את הבניין כפלטפורמה לאירוע הייחודי. "רגע לפני ההריסה, החלטנו ליצור משהו חווייתי ומהנה לסביבה. ככה, יצרנו מוזיאון דינמי ואירוע חינמי גם לשכנים ושילבנו כמאה אמנים מהארץ והעולם שיצרו בו, כל אחד לפי סגנונו וכישוריו. מתוך האמנים, ייבחר גם אמן אחד שיצור במרתפי הבניין החדש שייבנה בעתיד".

גילת אורקין (צילום: אודית לורן בלקין)
ליטל גוראי (צילום: אודית לורן בלקין)

מהצלחה להצלחה

אם עדיין לא הבנתם במה מדובר, זה הזמן להבהיר את הפרטים. הבניין שברחוב קצנלסון 7, ייהרס ממש בקרוב כחלק מפרויקט התחדשות עירונית לטובת הקמתו של בניין חדש. על זה, אחראית חברת הנדל"ן 'אנשי העיר' מקבוצת רוטשטיין. לאור הצלחה מסחחרת של מוזיאון הפופ אפ תל אביב הראשון שקם לרגע ברחוב קליי, החליטה החברה, לתרום פעם נוספת פלטפורמה למשך שישה ימים, בהם יהפוך הבניין למוזיאון זמני אותו יזמה ואצרה יערה זקס בשיתוף נוי שי, יזמית ומנהלת השיווק של 'אנשי העיר'. 

וככה זה נראה באירוע הקודם:

"בהכנסת אמנות הרחוב לתוך חלל של בית ונתינת פלטפורמה מוזיאלית לאמנים, מתקיים מרחב פתוח המאפשר לשבור את החוקים ולטשטש את הגבולות שבין המותר והאסור" אמרה יערה זקס.

יערה זקס (צילום: אודית לורן בלקין)
אדר קיילין וליאן ברונשטיין (צילום: אודית לורן בלקין)
Thales (צילום: אודית לורן בלקין)

איפה כל זה קורה? קצנלסון 7, תל אביב. 1-6/1. 14:00-22:00. מומלץ להגיע בשעות היום כדי להמנע מתורים (המלצה מניסיון). 700 מטריות יחולקו חינם לאמיצים שיגיעו בימים הגשומים.

Kfir tager (צילום: אודית לורן בלקין)

אולי יעניין אותך גם...