התחדשות טיילת החוף, מייזליץ כסיף
התחדשות טיילת החוף, מייזליץ כסיף (צילום באדיבות מייזליץ כסיף)

אירוע 'בתים מבפנים תל אביב' יתקיים בסופ"ש הקרוב זו השנה ה 12

והפעם הצצה ראשונה למוזיאון הטבע, מלונות בוטיק, ולודרום האופניים, בית ספר ביכורים, בית כנסת עתיק ביפו ומבנים ודירות חדשים שהושקו השנה ונפתחים במיוחד להצצת הציבור

מי שלא נוסע לפסטיבל העיצוב בלונדון, יוכל ליהנות בסוף השבוע הקרוב מאירוע האדריכלות 'בתים מבפנים' שיתקיים זו השנה ה 12 בתל אביב, 20-22/9. האירוע, המתקיים בשיתוף עיריית תל אביב, נחשב לפסטיבל אורבני אדריכלי המותאם לאנשי מקצוע וחובבים והוא כולל בתוכו מאה וארבעים נקודות מרתקות לסיורים, ביקורים ומפגשים. רבות מהנקודות הן מהמרתקות הקיימות בעיר וכאלה הסגורות בפני הקהל הרחב במהלך כל השנה כולה למעט ימי האירוע אז מתאפשרת לציבור הזדמנות נדירה להציץ פנימה ולהיחשף לקרביה המרתקים, הבלתי שגרתיים והפחות מוכרים של הסביבה העירונית בה אנו חיים.

האירוע, שהיה בסכנת ביטול בשל דיונים על מימון ותקציב, נדחה לבסוף מחודש מאי לספטמבר. "לאירוע, שאמור היה להתקיים במאי, לא היה מימון ולכן הוא בוטל" אומרת אביבה לוינסון, מייסדת ומנהלת המיזם "לבסוף, העירייה החליטה שמדובר ביוזמה חשובה מספיק לה, לתושביה, לעיר, לאנשי המקצוע ולחובבים והצליחה לגייס את המימון הנדרש".

טבע פראי בפארק הירקון
טבע פראי בפארק הירקון (צילום ליאב שלם)

קברניטי האירוע מדווחים שכשבעים אחוז מנקודות הסיור הן כאלה הנפתחות השנה לראשונה לקהל הרחב. בהן, ניתן יהיה לבקר במוזיאון הטבע החדש על שם שטיינהרדט שהושלם לא מזמן באוניברסיטת תל אביב על ידי משרד קימל אשכולות, ובמלונות בוטיק חדשים כמו מלון 'דריסקו' שבלב השכונה האמריקאית גרמנית, מלון 'פבריק' שבלב נחלת בנימין ומלון 'לייטהאוס' שבבית המגדלור. עוד ייפתחו לקהל הוולודרום החדש לאימוני רכיבה על אופניים בהדר יוסף, בית כנסת עתיק ביפו העתיקה, בית ספר ביכורים החדש בשרונה ושני בניינים ודירות לדוגמה שטרם אוכלסו: האחד במדרחוב נווה שאנן, המדגים את המהפך שעוברת השכונה, והשני, בניין לשימור בלב העיר המדגים מהו בניין לשימור בהגבלות מחמירות.

"מבחינתנו, בתים מבפנים הוא תמיד תיעוד ומראה של מה שקורה ברגע נתון בעיר ההולכת ומשתנה כל הזמן" אומרת לוינסון "בתל אביב הדינאמית של 2018 צומחים מגדלים, בתי ספר נבנים ואפילו רמות השימור משתנות ומשלבות כרגע לא רק מבנים אלא גם חצרות עד רמת הצמחייה הספציפית שצמחה בהן. נקודות רבות בתכניית האירוע משקפות את מה שטרנדי ועכשווי וכך, על פניו לפחות נראה, שמבנים כמו בתי מלון הבוטיק החדשים, עזריאלי שרונה, מוזיאון הטבע והוולודרום, שרק נפתחו, יהיו אלו שיהפכו לאיקונים האדריכליים של העיר בשנים הקרובות ובעתיד".

מלון פבריק, נחלת בנימין
מלון פבריק, נחלת בנימין (צילום אסף פינצ'וק)

בין עשרות המבנים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים מצפון תל אביב ועד יפו, אפשר למצוא מבנים היסטוריים ותרבותיים, מבני ציבור וממשל, מבנים עירוניים, אחורי הקלעים הטכנולוגיים של העיר, בתי תפילה, גנים וגינות מיוחדים וכן מבנים ודירות מגורים. מבין מבני המגורים ניתן יהיה לבקר בדירת 39 מ"ר ברחוב שיר, בדירת גן בבניין לשימור מחמיר בשדרות חן ובבית רחב ידיים בשטח של כ-500 מ"ר ביפו העתיקה שבו חצר פנימית מטופחת ושני גגות המשקיפים אל הנוף המרהיב של יפו העתיקה והים התיכון. אלו לצד נקודות מעניינות שכבר נפתחו בעבר לביקור הציבור שבהן מעון השגריר הבריטי, מנחת המסוקים על גג עזריאלי, המקלט האטומי בדיזנגוף סנטר ומאפייה תת קרקעית של לחמים.

בית השגריר הבריטי
בית השגריר הבריטי (צילום טל ניסים)

את אירועי בתים מבפנים בארץ מייסד ואוצר אדריכל אלון בן נון לצד מייסדת ומנהלת המיזם, אביבה לוינסון. סוף השבוע של 'בתים מבפנים' הוא חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide המקיים אירועים דומים בניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי ועוד.

שופצה מהיסוד, אדריכלית אפרת וינרב
שופצה מהיסוד, אדריכלית אפרת וינרב (צילום איתי בנית)

אולי יעניין אותך גם...