בנק אנגלו פלשתינה, אדריכל אלכסנדר ברוולד, 1928
בנק אנגלו פלשתינה, אדריכל אלכסנדר ברוולד, 1928 (צילום אורית סימן טוב)

אירוע 'בתים מבפנים' יתקיים לראשונה בחיפה בסוף השבוע הקרוב

"התמהיל שבחרנו השנה משקף רק את קצה קצהו של הפוטנציאל האורבאני הקיים בעיר" אמרה אביבה לוינסון, מייסדת ומנהלת בתים מבפנים

בסוף השבוע הקרוב, יתקיים לראשונה בחיפה, אירוע 'בתים מבפנים', אח לאילו המתקיימים מזה שתים עשרה שנה בתל אביב וירושלים. האירוע, שיחשוף את הציבור לאתרים אדריכליים ייחודיים, יתקיים כחלק מאירועי 'רציף פירמידה' – סוף שבוע של אמנות רב תחומית שיערך בימים חמישי עד שבת, בתאריכים 19-21/7, במשולש המרחבי של ואדי סאליב: ממגורות דגון, מוזיאון הרכבת ופירמידה – מרכז לאמנות עכשווית.

את האירוע הגתה ויזמה ד"ר גליה בר אור, מנהלת אמנותית ואוצרת 'פירמידה – מרכז לאמנות עכשווית חיפה' שהזמינה את מייסד ואוצר בתים מבפנים, אדריכל אלון בן נון, ואת מייסדת ומנהלת בתים מבפנים, אביבה לוינסון, לקחת חלק באירועי ההשקה המחודשת של המרכז.

"קבלנו בברכה את ההזמנה של גליה בר אור לשמש כגיבוי תוכני לתערוכות העשירות והמגוונות המתקיימות ומתייחסות בהבטים שונים למרחב האורבאני בוואדי סאליב" אומרת אביבה לוינסון, מייסדת ומנהלת בתים מבפנים "מזה שנים אנחנו מנסים לייצר אירוע גם בחיפה והנה הגיעה בר אור עם החזון לצרף אותנו לאירוע קיים כשכבה שתוסיף נדבך של תכן המספר את סיפור המרחב וההיסטוריה שלו מההיבט האדריכלי".

אירוע בתים מבפנים בחיפה, עליו עובדים הוגיו כבר שלושה חודשים, יכלול חמישים נקודות לביקור המתמקדות בסביבת ואדי סאליב והעיר התחתית אך גם מעבר להם. כמו בתל אביב וירושלים, גם כאן נפתחים לביקור סיורים ודיונים בבתים פרטיים, מבני ציבור וממשל, בתי תפילה וגינות מיוחדות במטרה לשפוך אור על הסביבה הבנויה ולעודד מעורבות אזרחית בנושא המשפיע על חיי כולנו. את ההשראה לאירועי בתים מבפנים בארץ מקבלים בן נון ולוינסון מרשת אירועי ה- המתקיימים ברחבי העולם על פי פרוטוקול קבוע וידוע.

"אנחנו מאוד מקווים להמשיך עם אירועי 'בתים מבפנים' בחיפה בעתיד בין עם בשיתוף 'פירמידה' או עיריית חיפה" אמרה לוינסון "התמהיל שבחרנו השנה, משקף רק את קצה קצהו של הפוטנציאל האורבאני הקיים בעיר. כך למשל, לא הכנסנו הפעם דיונים במשרדי אדריכלים שנשמח להכניס בפעם הבאה. בתקופת המחקר, היינו עדים גם למאות מבנים מדהימים ביופיים שמקורם בתקופות וסגנונות שונים, בעצם היותה של חיפה עיר נמל, בגלגולים ובכיבושים שעברה, בבנייה הבריטית, הערבית, הבינלאומית וכדומה. כל זה יוצר תמהיל מרתק ופוטנציאל אדיר לעוד אירועים רבים בעתיד".

אירוע 'רציף פירמידה' יכלול גם שלוש תערוכות במוזיאון ממגורות דגון, במוזיאון הרכבת ובפירמידה.

אולי יעניין אותך גם...