רונית שני, גלויות מחנות אבא, באוהאוס חברתי (יחצ)

אחורי הקלעים והסודות של חיפה במצעד 10 הגדולים של בתים מבפנים

אם אתם חובבי סביבה, אדריכלות ועיצוב פנים, ואם הסקרנות מניעה אתכם לפעולה - אתם חייבים להגיע בסוף השבוע לחיפה ולחקור את תולדותיה מאז ועד היום

בסוף השבוע הקרוב, 28-30/11, יתקיימו אירועי בתים מבפנים חיפה. האירועים, מתקיימים בעיר אחת לשנה כשבמשך סוף שבוע ארוך, נפתחים עשרות מבנים לביקורים, סיורים ודיונים: בתים פרטיים, מבני ציבור וממשל, בתי תפילה וגינות, ומתקיימות פעילויות לילדים בנושאי בנייה. מטרת האירוע, היא לשפוך אור על הסביבה הבנויה ולעודד מעורבות אזרחית בנושא המשפיע על חיי כולנו. בין היתר, ניתן יהיה לבקר ולהציץ בבתים פרטיים, מבנים היסטוריים ומבני ציבור. עוד, אפשר יהיה לסייר ולשמוע סיפורים וסודות על אחורי הקלעים של שכונות, מתחמים ואישים שנקשרו בעיר חיפה.

והנה עשרת הגדולים:

באוהאוס חברתי – חוויה אורבנית לציון מאה לבאוהאוס

האירוע המיוחד יזמן שוטטות ברחבי העיר ויתרגם את החוויה המורכבת של המקום דרך תערוכות אמנות, אירועי פרפורמנס, הרצאות, מופעי תרבות ועשרות סיורי בתים מבפנים. ארבעה מרכזים, בשכונת הדר הכרמל, יהיו מוקדים בעלי משמעות חברתית ואורבנית, ויתוו את המסלול לבאים. בין היתר, בבית ספר בסמ"ת לשעבר, תתקיים התערוכה 'יש דבר כזה באוהאוס חברתי?'. בבית הקרנות ובמעבר התת קרקעי לרחוב הרצל, יוצבו עבודות אמנות. בלב חיפה האדומה, קולנוע אורה האיקוני, שעמד נטוש כמה עשורים, יפתח לקהל וכך גם בית הפועלים ההיסטורי, בו תתקיים תערוכה בנושא חיפה האדומה. ממול, שרידי קולנוע אמפי, יהפכו לזירה למופע סאונד של מקהלת מכוניות. ומבנה שוק תלפיות, מבנה הבאוהאוס מהחשובים והאייקונים בישראל, תוצג תערוכה בה יציגו עשרות אמנים ויתקיימו אירועי מחול ופרפורמנס.

מפת באוהאוס חברתי, איור איה אורבך (יחצ)
באוהאוס לאמנים (צילום: גל דרן)

בית אלבי

ברחוב אמיר 15 שבהדר, ניתן יהיה להציץ לדירת מגורים במבנה אבן ישן בעל מאפיינים של בית ערבי מתחילת המאה ה 20. תקרות גבוהות, חלונות מקושתים ומרצפות מצוירות, הם רק חלק ממאפייני הדירה. את הדירה, רכש זוג אדריכלים צעירים המתגוררים בה עם בתם הפעוטה. השניים, בריזה אדריכלים, שיפצו אותה בתקציב מוגבל שאילץ אותם לשלב בה פתרונות יצירתיים כגון מחיצות פוליגל. הדירה תוכננה בהתאם לאורח חייהם, ללא דלתות, עם מעט מחיצות ומעט אחסון, כדי לייצר מרחב פתוח ומואר.

פתוח ומואר (צילום: נור עבדלגני)
ללא מחיצות ומותאם אישית (צילום: נור עבדלגני)

הפינה הבינלאומית

ד"ר אדריכלית ליאורה בר־עם שחל, תוביל סיור לאורך רחוב הרצל שבהדר הכרמל, שיתעכב על בנייני הפינה המיוחדים שבו. רב הבניינים האלה, ניצבים בהסתעפויות של רחובות ובכיכרות, וכל אחד מהם יוצר מרחב עירוני שונה. בסיור, תציג בר־עם שחל את הבניינים, שמרביתם שייכים לסגנון הבינלאומי, ותדגים את המאפיינים האדריכליים החיפאיים המקומיים של סגנון זה.

פינתיים (צילום חיים זינגר)
ובינלאומיים (צילום חיים זינגר)

לא רשומים עדיין לניוזלטר שלנו? זה הזמן

הבית בבת גלים

בבניין שיזם ותכנן בשכונת בת גלים, יתקיימו סיורים עם אדריכל לבב שחר. הבניין, שממחיש את פוטנציאל ההתחדשות של השכונה. בסיורים, יציג שחר את חזיתות העץ של הבניין ואת סגנונו האדריכלי העכשווי, ויתאר את חוויותיו מתקופות התכנון והביצוע. בנוסף, הוא יציג את תפיסת המגורים שאומצה בבניין ונועדה ליצור קהילה עירונית באמצעות ניצול השטחים המשותפים. שחר, יתעכב על בחירות ייחודיות שנעשו בפרויקט שנבנה על בסיס אידיאולוגיה של יזמות ערכית, כגון חדר מדרגות פתוח, מערכות גינון והשקיה משותפות והקשר בין הבניין בעל החלונות הגדולים לרחוב. 

וחוויות מתקופת הביצוע (צילום חיים זינגר)
הבית_בבת_גלים_צלם_חיים_זינגר_(11)

לוחמי עץ

בשנים האחרונות אירעו בחיפה כמה שרפות שבהן נכחדו מאות דונמים של חורש. הסיור, שיוביל האגרונום חנוך בורגר, יתמקד באזור שבו התחוללה בנובמבר 2016 שרפת ענק שכילתה שטחים גדולים של יער וצמחייה. בורגר, יתאר מה אִפשר לאש להשתולל ומהם הלקחים שנלמדו מהאסון. בסיור, הוא  ידגים את שיטות העבודה הייחודיות לשיקום שטחים מנזקי שרפה, שפותחו כדי להחזיר את החורש למצבו המקורי בתוך זמן קצר. כמו כן, הוא ידגים את האמצעים המיושמים כיום, שנועדו לאפשר כניסה מהירה של כוחות כיבוי אש במקרה של שריפה נוספת. 

לוחמי העץ צילום: חן בר יהודה)

מלון בוטיק במבנה לשימור

סיורים ייערכו גם בבית עזיז מיקאתי, בניין היסטורי שנבנה בסוף המאה ה 19 בשולי המושבה הגרמנית, מחומרי בנייה (מדרגות עץ, מרצפות מצוירות ורעפי בטון) שיצרו בעלי מלאכה טמפלרים. בעלי הבית הראשונים, היו בני משפחת קטוני, סוחרים ובעלי חברת ספנות. בשנת 1935, עבר הבית לבעלות עזיז מיקאתי, סוחר מוסלמי מלבנון, בעל בית חרושת לסיגריות וחבר מועצת העיר חיפה. בסוף תקופת המנדט, שכנה בבית מסעדה בשם 'הפעמון הישן' ואחרי קום המדינה, פעל בו בית מדרש למורים וגננות. במבנה, שבימים אלה מסיים תהליך שימור, ייפתח בקרוב מלון בוטיק שייקרא Johannes PFANDER, על שם הצייר הטמפלרי שצייר ציורים דקורטיביים על קירות ותקרות הבית בסגנון גרוטסקה ונאו קלאסי.

מלון בוטיק במבנה לשימור (צילום חיים זינגר)
בזמן השחזור (צילום: שי פרקש)

בעקבות אמנות הקיר בחיפה

סיור מרתק נוסף, הוא זה של ד"ר אורה גזית שתתחקה אחר סצנת אמנות הקיר שפרחה בחיפה באמצע המאה ה 20 והותירה עשרות יצירות ברחבי העיר. יצירות הקיר המונומנטליות על מבני הציבור, נחשבו כאמנות אידיאולוגית ממוסדת, ונועדו, בין השאר, להעביר מסרים במרחב הציבורי של עיר הפועלים. עבודות אלה, הן גם כיום נכסים עירוניים בעלי ערך חברתי, תרבותי, אמנותי והיסטורי. הסיור, יעבור בין עבודות ששרדו ברחובות שכונת הדר, ויוסברו בו חשיבותן, מאפייניהן, האמנים שיצרו אותן, סוגיית שימורן ועוד. 

אמנות אידיאולוגית ממוסדת (צילום: אורה גזית)
להעברת מסרים (צילום: אורה גזית)

Place making: מקרה שדרות הנדיב

שדרות הנדיב הוא רחוב חיפאי ותיק שלאורכו בתי מידות בסגנון הבינלאומי. בסיור, עם אדריכל הנוף סיון אורנאי ממשרד דוד אלחנתי אדריכלות נוף, יוצגו ההיסטוריה של השדרות, השיפוץ שעבר בשנת 2013 והאתגרים שעמם התמודדו המתכננים, בהם השבת השדרה להולכי הרגל, יצירת מקומות שהייה ומשחק, הסדרת מקומות חניה ושדרוג התשתיות. 

השיפוץ (צילום: דוד אלחנתי)
והשבת השדרה להולכי רגל (צילום: דוד אלחנתי)

הטחנות הגדולות

הנה הזדמנות להציץ למבנה הבולט של הטחנות הפעילות עד היום, מהשרידים האחרונים של האזור התעשייתי־חקלאי שנבנה בתקופת המנדט הבריטי סמוך לנמל חיפה. הטחנות, נבנו על ידי הברון רוטשילד והיו הראשונות בארץ שהונעו בקיטור. כדי להקל על טעינת הקמח ופריקתו, הגיעה מסילת הרכבת עד לחצר. את המבנה, תכנן המהנדס היהודי הונגרי ארפד גוט, מהאדריכלים הבולטים בתקופתו, שנחשב למומחה לבטון מזוין ותכנן, בין היתר, מגדלי מים רבים, גשרים ואת מערכת הביוב של תל אביב. בחלונות הבניין ובכותרות משולבים מוטיבים המזכירים את חומת ירושלים.

פעילות עד היום (צילום מנחם גרייבסקי)
מתקופת המנדט הבריטי (צילום: מנחם גרייבסקי)

גרפיטי בוואדי סאליב

חלק גדול משכונת ואדי סאליב אינו מאוכלס כיום, אבל בתיה וההיסטוריה שלה מעסיקים חוקרים, אמנים ואדריכלים. מבין הריסות השכונה, שידעה תהפוכות ומחאות בימים עברו וכיום היא קרקע נדל”נית לוהטת, צצות יצירות מופת של אמנות רחוב. בסיור, בהדרכת נעמי קורן, יוצגו עבודות אלה וכן סיפורה של השכונה, תהליכי ההתחדשות העירונית המתחוללים בה והשפעתם על החיים בה ועל שוק הפשפשים הסמוך אליה, גם מבחינה אמנותית.

לא מאוכלסת (צילום: באדיבות הסיירת)
אבל מעסיקה אנשי מקצוע רבים (צילום באדיבות הסיירת)

אולי יעניין אותך גם...