Countryside, The Future (יחצ)

בלי שום קשר לאדריכלות: רם קולהאוס מוביל תערוכה בגוגנהיים

קולהאס, שכל כך מזוהה עם בניין ערים, בחר דווקא להציג תערוכה מקיפה המתייחסת לשאר העולם - האזורים הכפריים המכסים 98% משטח כדור הארץ. כדי ליצור עניין, הוא הציב עוד לפני הכניסה למוזיאון, חממת מיקרו אקלים לגידול עגבניות

בעידן שבו קיימות עומדת בראש סדר היום, זה לא פלא שממש לפני כמה ימים, נפתחה במוזיאון הגוגנהיים בניו יורק התערוכה Countryside, The Future העוסקת בעבר, בהווה ובעתיד האזורים הכפריים בעולם. התערוכה, פרי חמש שנות מחקר מפרך, אורגנה בשיתוף לא אחר מאשר האדריכל הנודע רם קולהאס, מי שעומד בראש משרד האדריכלים ההולנדי, הוותיק והידוע OMA, והסטודיו הפנים משרדי שלו AMO, המשמש כמעבדת מחשבות ומחקר ומוקדש לפיתוח פרויקטים לא אדריכליים.

עדיין לא מנויים לניוזלטר של LEGIT? זה בדיוק הזמן להקליק

חצי חצי

האם ידעתם, שחצי מאוכלוסיית העולם גרה בערים? דו"ח שפרסם האו"ם ביוני 2014, מציין שרבים מתושבי העולם נוהרים אל תוך הערים ושניהול אזורים עירוניים, הפך לאחד מאתגרי הפיתוח של המאה ה 21. כתוצאה מכך, לפי הדו"ח, העולם מתמקד בקיימות עירונית ובכל הבעיות הנובעות מכך ונוטה לא רק להתעלם מהמחצית השנייה של אוכלוסיית העולם המתגוררת עדיין בתנאים כפריים, אלא גם מהאתגרים בפניהם הם עומדים ובפתרונות המודרניים, המרתקים והחדשניים שכבר פותחו ושיש עוד לפתח שם.

חידושים טכנלוגיים (צילום: Laurian Ghinitoiu)
מבט בתערוכה (יחצ)

רוב הכדור

התערוכה, שכמוה טרם הוצגה בגוגנהיים ובטח שלא בנושא כזה, היא ניסיון לתקן ולהתמודד עם ההנחה לפיה העיור ההולך וגובר הוא בלתי נמנע. במקביל, בוחנת התערוכה את השינויים הרדיקליים המתרחשים באזורים הכפריים והפראיים, המרוחקים מהערים הגדולות, אך מכסים, למרבה ההפתעה, כ 98% משטח כדור הארץ.

שינויים (צילום: Laurian Ghinitoiu)
באזורים המכסים את רוב הכדור (יחצ)

הסיפור שלא סופר

"בעשורים האחרונים, שמתי לב שהרבה מהאנרגיות ומפיתוח הידע הקיימים היום, התמקדו באזורים עירוניים בעולם, בעוד שבמקביל, האזורים הכפריים התפתחו באפן דרמטי בשל נסיבות כמו התחממות כדור הארץ, כלכלת השוק, חברות היי טק אמריקאיות, יוזמות אירופאיות ואפריקאיות, פוליטיקה סינית וכוחות רבים נוספים" אמר אדריכל רם קולהאס במסיבת פתיחת התערוכה לעיתונאים "הסיפור של אותם אזורים טרם סופר כהלכה, ואני נרגש ממש ש OMA ו AMO חושפים אותו במוזיאון השוכן דווקא באחת הערים הצפופות בעולם".

האזורים הכפריים אליהם מתייחסת התערוכה (יחצ)
מבט על הרמפמה (צילום: Laurian Ghinitoiu)

לא פחות חשוב

סמיר בנטל, מנכ"ל AMO, חיזק את דבריו של קולהאס ואמר שבתערוכה מוצג אוסף של רעיונות חדשים וישנים שמטרתם לגלות מחדש את הדינמיקה באזורי הכפר. "בעיני רובינו, אזורי הכפר נחשבים ככאלה שאינם מתחדשים, אבל מסתבר שמרחשים בהם תהליכים מרתקים אפילו יותר מאלו שקורים במטרופולינים הגדולים והמודרניים ביותר".

התערוכה שהשתלטה על כל המוזיאון (יחצ)
חקר אזורי הכפר (צילום: Laurian Ghinitoiu)

מסתכלים קדימה

התערוכה, עוסקת בשאלות של התפתחות ותפקוד האזורים הכפריים לאורך ההיסטוריה. מה נחשב כפרי לאורך ההיסטוריה, מה הכינו עבורנו הדמויות הפוליטיות הבולטות של המאה ה 20, מה קורה במאה הנוכחית, מה עלינו לעשות למען העתיד ובאילו דרכים נעצב את האזורים האלו?מטרתו של קולהאס בהצגת התערוכה, הייתה, לחשוף ככל שניתן את הסיפור של אותם אזורים שטרם תועד, סופר או נחשף לקהל הרחב.

עדיין לא תועד כמו שצריך (יחצ)

בניין מגויס

כדי ליצור יתר עניין, מתחילה התערוכה כבר מחוץ לבניין, בשדרה החמישית, שם הוצב מיכל גידול תעשייתי אטום שבו צומחות עגבניות תחת נורות לד ורודות ותנאי מיקרו אקלים מיוחדים. עוד בכניסה, ממוקם טרקטור מתקדם ומשוכלל המשמש לחקלאות תעשייתית.

בהמשך, מתפרסת התערוכה על פני הרמפה הידועה של המוזיאון לאורך ששת המפלסים שלו, ומוצגות בה ההיסטוריה ותהליכי ההשתנות של אזורים כפריים שונים בעולם. התערוכה, שכוללת בין היתר צילומים, סרטים, חומרי ארכיון, פסלים רובוטיים, עוצבה על ידי רם קולהאם ומשרדו בשיתוף המוזיאון.

במטרה לעורר מודעות (צילום: Laurian Ghinitoiu)

התערוכה פתוחה עד: 14/8/2020.

אולי יעניין אותך גם...