The ORB
The ORB (הדמיה יחצ BIG)

אדריכלות במדבר: BIG מגיעים לברנינג מן

במשרד האדריכלים בחרו לקחת חלק בפסטיבל הידוע במבני המדבר עצומי הממדים שלו ויצרו את ה ORB שהוא למעשה כדור רפלקטיבי עצום בגודלו שהוצב במרכז עיר האבן השחורה

מיצבי אמנות ומונומנטים אדריכליים יהוו חלק בלתי נפרד מפסטיבל ברנינג מן המתקיים השבוע בנבדה שבארה"ב. קבוצת אדריכלים ואמנים, בהובלת האדריכל ביורקה איגלס (מייסד BIG) והמעצב ג'ייקוב לאנג (שותף בכיר ב BIG) יצרו מיצב ענק בצורת כדור בגובה של עשרות מטרים המשקף את המדבר כאילו היה המראה של הטבע. בשנה הבאה במידברן?

פסטיבל הברנינג מן, שהחל לפני שלושים שנה כמדורה של חברים, מושך אליו בכל אוגוסט, למשך שבעה ימים, כ 70,000 משתתפים המגיעים לעיר האבן השחורה (Black Rock City) שבנבדה כדי לחגוג תרבות, אמנות ואדריכלות בצורה קצת אחרת עם מיצבי אמנות סוריאליסטים, אופנתיות פראית, מוזיקה וחופש. המשתתפים בפסטיבל, המגיעים מעולמות שונים ומגוונים, משתמשים במדבר כדי לבנות מבנים שמקורם באגדות כשהם עושים זאת במהירות ובהתחשבות יתרה בסביבה. כל מה שהגיע איתם למדבר גם יעזוב איתם, אלא אם כן יישרף, מה שהופך לאתגר אדריכלי לא פשוט.

הכדור, לו הם קראו ORB, תוכנן בקנה מידה של 1/500,000 מגודל פני כדור הארץ ומתנשא לגובה של למעלה משלושים מטרים. מעבר להיותו מונומנט אמנותי יוצא דופן, המתכננים דאגו שיהיה גם פרקטי. ניתן לראותו כמעט מכל מקום בפלאיה, שהיא הציר המרכזי של העיר המדברית הבנויה בעיגול והוא אבן דרך עבור המשתתפים שיוכלו להיעזר בו כדי להבין היכן בדיוק הם נמצאים וכך לנווט בין חולות המדבר. בשעות הלילה, עצם היותו מראה, מאפשרת לו להעלם כמעט לחלוטין ולהפוך לחלק אינטגרלי בסביבה. כמו שאר המבנים האמנותיים, הוא עוצב ויוצר במיוחד עבור הפסטיבל וגם הוא מתוכנן להתנפח במדבר ולהעלם ללא עקבות לאחר שבוע.

 

Night view
Night view (הדמיה יחצ BIG)

"הוא משמש מראה לאוהבי כדור הארץ, משקף את שעות היום שעוברות, את החיים ואת יצירות האמנות שבצלו. עוד הוא עשוי לשמש כמראת דרך למטיילים או כדור דיסקו ענק לאוהבי המסיבות" כתב המעצב ג'ייקוב לאנג בעמוד גיוס הכספים עבור הפרויקט. בחודש יוני האחרון, עם פרסום קמפיין גיוס הכספים, שלח הצוות את הכדור בחמש מכולות שונות לנבדה, שם החלו עבודות הייצור. לא פחות מאלף שעות ריתוך עבור השלדה ואלף וחמש מאות שעות תפירה, הושקעו בהבאת הכדור הזה אל פסטיבל הברנינג מן 2018.

הכנת השלדה
הכנת השלדה (יחצ BIG)

קים קוק, מנהלת אמנותית ומעורבות חברתית בפסטיבל ברנינג מן, מספרת בריאיון ל Archdaily כי מלבד האדריכלים יידועי השם המגיעים לפסטיבל, מגיעים גם הרבה סטודנטים לאדריכלות, לעיתים אפילו במימון האוניברסיטאות בהן הם לומדים כדי להוציא את הפרויקטים הסטודנטיאליים (והשאפתניים למדי) שלהם לפועל. "אני רואה איך הם נאבקים, בגלל התנאים וחוסר האמצעים, כשמה שהביאו איתם זה מה שיש להם כדי להוציא לפועל את שתכננו. הם לומדים שיעור חשוב בהתמדה וסיבולת ולומדים לאלתר וליצור בתנאים לא פשוטים אבל זה שווה את זה. הם מגלים את היכולות של עצמם כשהם מצליחים להשלים את המשימה" אומרת קים קוק "אני חושבת שיש משהו שמרגיש כ'ניצחון' כשאתה מתמודד מול תנאי טבע קיצוניים ומצליח להשיג תוצאות. עכשיו, בנקודה זו, אתה יכול לדמיין את עצמך עושה את הבלתי אפשרי".

The ORB
The ORB (הדמיה יחצ BIG)

בעמוד המשימה באתר הפסטיבל המארגנים משרטטים את את אמונתם "ניסיון והתנסות קודמת לתיאוריה, מוסריות בין בני אדם תהיה לפני פוליטיקה, פיתוח יכולות הישרדות עדיפה על נתינת שירות, מציאת ה'תפקיד' שלך ולא ה'עבודה' שלך, תמיכה פיזית ואמיתית ולא נתינת חסות". המילים הללו מעלות את המחשבה שאולי, מעבר לערך המוסף הבלתי רגיל שמקבלים האמנים והאדריכלים במהלך החוויה, זהו המקום הנכון להיות בו לכל אדם באשר הוא.

ברנינג מן 2018 26.8-4.9

Night ORB
Night ORB (הדמיה יחצ BIG)

אולי יעניין אותך גם...