Auschwitz Birkenau (צילום שרון צרפתי)

75 שנה לשחרור: תיעוד מצמית של אושוויץ בירקנאו

"הביקור היה מצמרר במיוחד והשעות שצילמתי, בקור של חודש פברואר בפולין, רק העצימו את התחושות ואת הזיכרון הבלתי נתפס של הזוועות שהתרחשו שם" אומר הצלם שרון צרפתי

שבוע שעבר. הודעה בוואצאפ: “הי, מה שלומך? אני מצרף קישור לגלריית תמונות של אושוויץ בירקנאו שצילמתי בפברואר האחרון כפרויקט אישי לרגל 75 שנים לשחרור המחנות. זה משהו שיכול לעניין אותך לפרסום ביום השואה בשבוע הבא?”

וואו. הודעות במדיה השונים מגיעות אלי כל הזמן והרבה. אבל לא כאלה. אני פותחת בחשש את הקישור. מה אראה שם? עד כמה קשה זה יהיה? ואיך ניגשים לצלם את המקום שמסמל את פסגת הרוע המפלצתי הזאת? את המכונה המשומנת, השיטתית, של ניצול והריגה? אני מתבוננת בצילומים. יש בהם שקט מצמית, מפחיד, מאוד לא נוח. הדמיון פועל מיד. הוא ממלא את המקום באנשים, בצעקות, בכאב איום, בסבל נורא. ובו בזמן, המוח מסרב להאמין.

קור של פברואר (צילום שרון צרפתי)

“את המחנות באושוויץ רציתי לצלם מזה זמן רב” אומר הצלם שרון צרפתי “והשנה, בציון 75 שנים לשחרור, הרגשתי שזה הזמן המתאים. שלחתי מייל שבו בקשה מסודרת למוזיאון אושוויץ בירקנאו להסתובב בהם, להעמיד חצובה ולצלם במשך מספר ימים. אנשי המוזיאון הגיבו די מהר ובאדיבות. נדרשתי למלא שאלון וקיבלתי אישור לצלם בכל מקום שארצה חוץ מבלוק מס׳ 11, שיועד בלעדית לענישה, ובחדר במרתף שבו מוצג השיער של האסירים / קורבנות”.

איך מרגיש זיכרון? (צילום שרון צרפתי)

חובה לתעד את הזוועה

מה הביא אותך להוציא אל הפועל פרויקט קשה כל כך?

“קודם כל, בתור יהודי, הרגשתי חובה לבקר במחנות. לא יצא לי לבקר שם במסגרת בית ספרית או כל מסגרת אחרת. חשבתי, שאם כבר לבקר, אז הביקור חייב להיות עם מצלמה. פשוט לא ראיתי אופציה אחרת. “בנוסף, ראיתי לא מעט תמונות של המחנה אבל לא סט תמונות מדויקות של צילום יותר טכני. לא יודע למה, הרגשתי חובה לצלם ולתרום את התמונות למוזיאון במקום וליד ושם”.

חובה יהודית (צילום שרון צרפתי)

כבר ביקרת במחנות בעבר. יש לך סיפור אישי שמתקשר לשם?

“אני לא נצר לניצולי שואה וזאת לא הפעם הראשונה שאני מבקר במחנה השמדה. אבל זו כן הפעם הראשונה באושוויץ בירקנאו. הביקור הזה היה מצמרר במיוחד והשעות שעמדתי מאחורי המצלמה, בקור של חודש פברואר בפולין, רק העצימו את התחושות ואת הזיכרון הבלתי נתפס של הזוועות שהתרחשו שם”.

צילום שרון צרפתי

צמרמורת וזיכרון

איך התמודדת עם שילוב החלק הטכני של הצילום והחלק הרגשי שהמקום העלה בך?

“כל פריים העלה בזיכרוני סיפור ששמעתי והצית בדמיוני את הזוועות שהתרחשו באותה הנקודה. רק לאחר שעברתי על התמונות בסטודיו והסתכלתי עליהן בעין מקצועית, יכולתי להבחין בפרטים וברמת הדיוק שהוקדשו למפעל המוות”.

צילום שרון צרפתי

מה ניסית להעביר באמצעות הצילומים?

“את תחושת הצמרמורת שחוויתי שם ואולי גם איכשהו לחזור 75 שנים אחורה. מסיבות אלה, בחרתי עיבוד בשחור לבן ובהימנעות מצילום מבקרים אחרים. זה דרש הרבה סבלנות וקצת פוטושופ שבעזרתו העלמתי כל סממן הקשור למוזיאון כמו שילוט ומצלמות אבטחה עכשוויים”.

צילום שרון צרפתי

שרון צרפתי, בן 44, הוא מהישוב מכמון שבגליל. “אני מצלם כל חיי להנאתי ובחמש שנים האחרונות הפכתי את התחביב למקצוע ואני מצלם בעיקר צילומי אדריכלות. כגון מבני ציבור, בתים, עסקים, בתי מלון ועוד. המצלמה מבחינתי היא כלי הבעה, דרכה אני מראה ומספר את נקודת מבטי על העולם, על המצב ועל החיים בכלל” הוא אומר.

צמרמורת דרך צילום (צילום שרון צרפתי)
צילום שרון צרפתי

יש לכן מחשבה? רעיון? סיפור שתרצו לספר לנו? כתבו לנו ~>

אולי יעניין אותך גם...

LEG!TJOBS

למשרד אדריכלות ועיצוב פנים ותיק העוסק בתחומי האדריכלות עיצוב פנים רישויי בניה ותב"עות הנמצאת בא

תיאור העבודה: עיצוב אלמנטים פרסומיים, מודעות פרינט, שילוט חוצות, הכנת תכניות מכירה, עיצוב פרוספקטים

תאור: לחברת טולמנ’ס, בתחום הריהוט היוקרתי יועץ/ת עיצוב פנים ומכירות. התפקיד כולל ליווי הלקוחות בכל ש

תאור: לצוות העיצוב והמכירות של Tollman’s בבית יהושע דרוש/ה יועץ מכירות לתחום כלים ואביזרים היקף המשר

תאור: לחברת טולמנ'ס, בתחום הריהוט היוקרתי בוגר/ת עיצוב פנים לתפקיד יועץ/ת עיצוב פנים ומכירות. ה

דרישות חובה: בוגר/ת מוסד אקדמי מוכר בעיצוב תעשייתי. ניסיון מוכח של שלוש שנים בעבודה בעיצוב ופיתוח מו

משרד מאתגר עם מגוון פרויקטים בקנה מידה מגוון בינינים,בתים פרטים ועיצוב פנים.מחפשים מוכשרים יצרתיים ו

משרד בר-הרשקוביץ אדריכלים מחפש אדריכל/ית עם ניסיון ושליטה מעולה בתב"עות, מבא"ת ותכנון, שלי

A design studio located at Noga square in Jaffa seeks for a senior Ux/Ui designer. A master of typog

יצירת קונספט עיצובי לחנויות, סופרמקטים, מתחמי מסחר ובילוי, דוכנים ומתקני תצוגה יחודיים, תוך ירידה לפ