עמק הפרחים, כרם התימנים, בית העיר
שכונה אייקונית, צילום: בועז לניר

שכונת כרם התימנים נחשפת כפי שמעולם לא ראיתם אותה

בין רחשי שוק הכרמל מסתתרת אחת השכונות הססגוניות של תל אביב. עכשיו תערוכה חדשה חושפת את הסודות והאנשים מאחורי השכונה האייקונית

בשביל רבים מאיתנו כרם התימנים הינה שכונה תיירותית הצמודה לשוק הכרמל בדרום-מרכז תל אביב, עם גרפיטי צבעוניים המקשטים את הקירות ומקומות בילוי פזורים בין סמטאותיה.  האמת היא, שמאחורי השכונה הססגונית הזו מסתתרת היסטוריה עשירה בתרבות שלא הרבה יודעים עליה.

 

השבוע נפתחת תערוכה חדשה בבניין בית העיר המוקדשת לשכונה התל אביבית הוותיקה. מדובר בתערוכת תעודה רחבה החושפת את השכונה ברבדיה השונים, את תרומתם של תושביה להקמת המדינה, חיי החברה, הקהילה והתרבות.

כרם התימנים, אהובה עזרי, עמק הפרחים, בית העיר
צלילי הכרם, יח"צ

בצעד תימני

השכונה הוקמה טרם הקמת המדינה ב 1906 ותושביה הראשונים היו עולים יהודים מתימן. עקב אמצעיהם הדלים, השכונה התאפיינה בבנייה נמוכה מחומרים זולים, חצרות פנימיות צמודות וסמטאות צרות. שמה של השכונה היה לראשונה 'כרם התימני', על שם השומר התימני אשר שמר על כרמו של אחד מבעלי האדמה.

 

'עמק הפרחים', שמה של התערוכה, לקוח מתוך שירה של אהובה עוזרי, הזמרת המהוללת אשר נולדה וגדלה בשכונה. עוזרי הייתה מוסיקאית יוצרת ואף מורה לפיתוח קול שבין תלמידיה נמנים מפורסמים כמו זהר ארגוב, שי צברי, רון שובל ועוד.

 

לשכונה הזו, חלק רב בפיתוח והטמעת הז'אנר המזרחי בארץ, עם תרבות החפלות שנולדה כאן ולא מעט זמרים ולהקות חשובות שיצאו ממנה, ביניהם בעז שרעבי, יזהר כהן, צלילי העוד, יהודה קיסר ועוד כמה שמות שיצלצלו לכם מאוד מוכר. הפן התרבותי לא כלה רק במוזיקה וישנה אפילו קבוצת כדורגל ששמה 'שמשון תל אביב' המזוהה עם השכונה.

כרם התימנים, עמק הפרחים, בית העיר
צילום: דוד רובינגר

מאפיה מקומית

לצד המנגינות, לשכונה ישנו גם צד מעט אפל. בשנות השבעים והשמונים, מציאות דלת-אמצעים דחפה רבים מהתושבים לפשעים מאורגנים במקום שכללו בתי הימורים, סמים, הברחות והלבנת כספים. כל אלו בחסות עסקים מקומיים המנוהלים היטב כהסוואה לעסקים הלא חוקיים שברשותם.

 

את התערוכה תלווה סדרת אודיו בשם 'הכרם' עם מיטב השחקנים שיגלמו את הדמויות האייקוניות של השכונה. חמישה פרקים בהשראת פרשיות הפשע של כרם התימנים, אשר הוקלטו בטכנולוגיה מיוחדת של סאונד היקפי המדמה מציאות. על פסקול הסדרה עבד יהודה קיסר, מגדולי נגני הגיטרה והז'אנר המזרחי ולשיר הפתיחה התאחדו יחד סולני הלהקות צלילי העוד וצלצלי הכרם, גם הם יוצאי השכונה.

 

משנות התשעים, הפופולאריות של השכונה הלכה ועלתה. אט-אט הצעירים השתלטו עליה עם מקומות בילוי, ברים ומסעדות פועלים עם קריצה מודרנית. עכשיו יש גם לכם הזדמנות להכיר את שורשיה של אחת השכונות היותר מעניינות ואייקוניות שיש לעיר להציע.

כרם התימנים, עמק הפרחים, בית העיר
צילום: דוד רובינגר

'עמק הפרחים', בית העיר תל אביב. פתיחה: 17/6/21 נעילה: 30/11/21

אולי יעניין אותך גם...