Desert X AlUla 2022, תמונה: Lance Gerber

מתי בפעם האחרונה ביקרתם בתערוכת אמנות בלב מדבר?

הרי המדבר השקטים בערב הסעודית לובשים חג ומתהדרים בחודש הקרוב ביצירות אמנות עכשוויות ומתעתעות

חודש שעבר יצאה לדרך המהדורה השנייה של Desert X ALULA, תערוכת אמנות שמתקיימת באמצע מדבר אלולה שבערב הסעודית. התערוכה מזמינה את מבקריה להאט, להסתקרן, להתחבר ולהרגיש עם חמישה עשר יצירות של אמנים סעודים ובינלאומיים, בהשראת הנוף, הטבע וההיסטוריה של האזור. התמה הנבחרת השנה היא 'מיראז", דרכה, מציגה התערוכה רעיונות של תעתועים ונווה מדבר. האמנים שהוזמנו להציג את עבודותיהם בחולות הזהובים הגיבו לנושא עם יצירות מגוונות שנתפרו במיוחד למקום ונוגעות במושגים כמו חלומות, הסוואה, אשליה אופטית, היעלמות ובוחנות את היחסים בין הסביבה הטבעית אל מול מעשה ידי אדם.

 

העבודות מסתמכות על אמנות אדמה בהשראת המקום ותוך מתן כבוד לסביבה. זוהי תערוכה שמציעה לחוות אמנות בחיק הטבע עם יצירות מונומנטליות בקנה מידה גדול שמוצבות באוויר הפתוח ומקיימות דיאלוג עם סביבת המדבר. היא ממוקמת בעמק אל-מוטאדיל שבמדבר אלולה והמבקרים בה יכולים לשוטט בין היצירות המודרניות על רקע הנופים המרהיבים של חולות המדבר. "המושגים המדבריים של תעתועים ונווה מדבר כבר מזמן קשורים לרעיונות של הישרדות, התמדה, תשוקה ועושר" מסביר ראם פאדה (Reem Fadda), יועץ אוצרות התערוכה "נווה המדבר נוגע ברעיונות של מציאת שגשוג או גן עדן, בעוד המיראז' הוא סמל אוניברסלי של המסתורין בדמיון ומציאות. הם גם מרמזים על הבלתי מובן, היופי והשפע של הטבע במצבו השכול ביותר – המדבר והרצון האובססיבי של בני האדם ללכוד אותו ולשלוט בו".

יצירה באדמה, תמונה: Lance Gerber
עבודתה של Alicja Kwade, תמונה: Lance Gerber

בין העבודות המסקרנות, פסל גיאומטרי קעור של האמנית המקומית דנה אוורנטי (Dana Awartani), שואב השראה מהאדריכלות העממית כשהוא מתייחס לקברי הנבטים ומחקה את ההרים, הנקיקים, המערות ותצורות סלע סביב. פסלו של שזאד דאוד (Shezad Dawood) מלונדון, בוחן את הזמן והיחסים הגאו-ביולוגיים בין קרקעית המדבר לים סוף הסמוך דרך פסלים דמוי אלמוגים ענקיים. האלמוגים בעלי משטחים רגישים לטמפרטורה שמשקפים את ההשפעות של משבר האקלים והמאבק המתמשך של האנושות למציאת פתרון בר קיימא.

המפל של Serge Attukwei Clottey, תמונה: Lance Gerber
תעתועים, תמונה: Lance Gerber

זינב אלהאשמי (Zeinab Alhashemi) עבד עם  שאריות של פיסות עור גמל. ויצר פסל גיאומטרי המהדהד לתצורת סלע וכהסוואה, העורות נטמעים בין גווניהם החומים של ההרים. אליז'ה קוואד (Alicja Kwade) משקפת וממסגרת ביצירתה את הטבע המקומי. ככל שהולכים וחוקרים את העבודה, מגלים פרספקטיבות משתנות שמטשטשות את הגבול בין מציאות לאשליה. סרג' אטוקווי קלוטיי (Serge Attukwei Clottey) יצר שטיחי קיר גדולים במיוחד עשויים מיכלי פלסטיק צהוב המשמש לאחסון והובלה של מים בגאנה. השטיח עוטף ומכסה את הסלעים שבהרים, יוצר מראה מעין מפל שיורד כל הדרך מטה ודרכו מדבר האמן על חווית הגלובליזציה, ההגירה והשוויון בהקצאת המים.

על רקע חולות המדבר, תמונה: Lance Gerber
האלמוגים של Shezad Dawood, תמונה: Lance Gerber

מלבד שיטוט בין העבודות האמנות, בימי התערוכה, הכפר הסמוך אל-ג'דידה יהפוך למוקד תרבותי ותוסס עם הקרנות קולנוע באוויר הפתוח עם תוצריהם של יוצרים סרטים סעודיים. האירוע ממשיך את המורשת האמנותית של הקהילה המקומית, מחייה ומפריח אמנות ותרבות ביעד הדומם.

 

Desert X ALULA, נעילה: 30.3

אולי יעניין אותך גם...