עיצוב
נעם בורשט (צילום הרצי שפירא)

5 הקולקציות הבולטות בתצוגת הגמר של ויצו חיפה

אובר סייז, ריחוק מהגוף, שכבות, שרוולים מנופחים וארוכים – כל אלה חזרו כך או אחרת ברב רובן של הקולקציות של בוגרות המחלקה. “הסיבה לחזרתיות קשורה לטרנדים המובילים בענף” אמרה מירב לביא, ראשת המחלקה לעיצוב אופנה והוסיפה שבקולקציית הגמר, הסטודנטים מביאים את יכולותיהם היצירתיות הגבוהות ביותר ללא קשר לעבודתם העתידית

תצוגות האופנה הן מהאירועים הראשונים המעידים על סופה של עוד שנת לימודים אקדמית בבתי הספר ובמכללות העוסקות באדריכלות, עיצוב ואמנות. ככאלה, הן תמיד מסקרנות ותמיד מהוות סוג של יריית פתיחה וסימן לעונת התערוכות שבה מתגלים הכישרונות העתידיים של סצנת העיצוב המקומית.

הפעם, הייתה זו המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה, שהשיקה ביום שלישי האחרון את מסלולי התצוגה. “בקולקציות הגמר של 18 מעצבי האופנה, בוגרי המחלקה, התמודדו הבוגרים עם שבירת מוסכמות בעולם האופנה והטקסטיל” אמרה מירב לביא, ראשת המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה בערב התצוגה “הם פיתחו גזרות, צלליות וחומרים חדשים ששולבו בקולקציות בעלות כתב יד אישי וייחודי לכל סטודנט. במהלך השנה, פיתחו הסטודנטים גם טכניקות הדפסה ואריגה שונות ושילבו עבודת טקסטיל עם עיצוב תלת ממד, במטרה להגיע בסופו של תהליך לקולקציה יצירתית וחדשנית”.

שבירת מוסכמות? חן גבצו (צילום אסראא עתלאמה)
יצירתי וחדשני? ליאן כהן (צילום ינון כלפון)

הגילוי הנאות הוא, שכותבת שורות אלה לא נכחה בתצוגת האופנה שהתקיימה, הפעם, במועדון הבלוק התל אביבי. על פניו, נראה מהצילומים, שהמקום היה צפוף למדיי ולא ממש אפשר הצגה מיטבית של הדגמים. עוד נראה היה, שרבים מהדגמים היוו מאין תרגום אישי לרעיונות דומים, שלהם הוצמדו שמות והסברים שונים. ברבות מהקולקציות חזרו גזרות אובר-סייז ודגמים רחוקים מהגוף שבהם בלטו ריבוי הבד, השכבות וכן שרוולים נפוחים וארוכים מאוד. א-סימטריה ועצם היותם של הרב הגדול של הדגמים קונספטואליים בלבד, מהווים גם הם נקודות למחשבה.

“הסיבה לכך קשורה בנושא הנבחר על ידי כל סטודנט ולטרנדים המובילים הבענף” אומרת לביא “כשעל זה, כל אחד, באפן שמתאים לו, מביא את עצמו לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר. בקולקציית הגמר, הם מביאים את יכולותיהם היצירתיות הגבוהות ביותר ללא קשר לעבודתם העתידית”.

שרוולים ארוכים, ניצן מסרטי (צילום ינון כלפון)
ועוד שרוולים ארוכים, שירן כהנוב (צילום אסראא עתלאמה)

חמש הבולטות

חמש קולקציות שבלטו במיוחד בתצוגת האופנה הן אלה של חן קידר, אביגייל קרדשוב ויינברג, נועה מדר, רנא חשיבון ונעם בורשט.

IN BETWEEN KNOTS

חן קידר יצרה יצרה קולקציה בחסותה של מחלת הסרטן בה חלתה אמה בשבוע הראשון ללימודיה. “הטיפולים הכימותרפיים, הביאו לשינוי רגשי גדול” אומרת חן קידר “פחד, חרדה וחוסר אונים, ערערו את היסודות הבסיסיים של הקשר ביננו. תקופות הטיפולים היו שבות והולכות וכך גם היחסים בינינו, אך מה שתמיד נשאר זו החיבה המשותפת שלנו לאומנות ול- craft. נהגנו לבלות שעות בעשיית דברים הקשורים ללימודי, אשר יצרו מחדש זמן איכות משותף שכבר לא היה”.

הקולקציה מדברת על תהליך של התרחקות והתקרבות מחדש ביחסים, על אינטימיות מואצת עקב הנסיבות ועל הקשרים החדשים והמרגשים שנוצרים בסיטואציות אלו מחברים וחמחזקים קשר בין אם וביתה.

שיצרה זמן איכות משותף, חן קידר (צילום הרצי שפירא)

לא לגמרי שייך

“עליתי לארץ לבדי בגיל 16 במטרה להתגייס לצבא, לבנות משפחה ולהתחבר לשורשים” אומרת אביגייל קרדשוב ויינברג “עיני זהרו בחלום על ‘ציון’. היום, על אף היותי אישה ואימא מאושרת בישראל, לא עוזבת אותי תחושת חוסר נוחות של אי שייכות: לא לפה ולא לשם”.
הקולקציה של קרדשוב ויינברג, מחברת בין שני העולמות ומשקפת את התהליך ההתמזגות והחיפוש אחר זהות אישית הכוללת מולדת, ישראליות ועכשוויות. קרדשוב ויינברג שואלת שאלות כמו האם ההוויה שלה שלמה? האם המערכת מורכבת משורשים שונים? לדבריה, הקולקציה משקפת את ניסיון האחיזה והחיבור למשהו ואת הרצון להיות שייך. ככזו, יש בה אלמנטים מזיכרונות ילדות, דימוים של חברות צבאית ישראלית, חומרים טבעיים המיוצרים בארץ המולדת וטכניקות סריגה מקומיות.

הרצון להשתייך, אביגייל קרדשוב וינברג (צילום שחר טישלר)
נובע מזכרונות ומהחיים בהווה, אביגייל קרדשוב ויינברג (צילום הרצי שפירא)

חצי הכוס

הספר ‘פוליאנה’ הוא נושא הקולקציה של נעה מדר. עלילת הספר מספרת על ילדה קטנה שנולדה לסיפור חיים מורכב מאוד שבו אביה מלמד אותה את ‘משחק השמחה’ לפיו הכלל האחד והיחיד הוא למצוא את נקודת האור בכל סיטואציה, ולו הקשה ביותר.
“בקולקציה, אני בוחרת לבטא בכלים עיצוביים גישה המדברת על בחירה באופטימיות” אומרת נעה מדר “גם כשרגשות פסימיים מערערים את הנפש וכשהכל ניראה אפל, אני מבקשת להתערב ולצבוע את אותם רגעים קשים בצבעים משמחים המאפשרים לאדם לנשום בתוכם. הקולקציה מבטאת את התפיסה לפיה ראיית הטוב נעשית מתוך בחירה מודעת גם כשהחיים מזמנים קשיים”.

ראייה מודעת של הטוב, נעה מדר (צילום שחר טישלר)
נעשית מתוך בחירה, נעה מדר (צילום הרצי שפירא)

להיות את – הדרך לחופש

תסתכל בי. מה אתה רואה? יופי מושלם או אישה צעירה שעדיין מנסה להבין מה היא רוצה להיות? כשאתה מסתכל עלי, האם אתה רואה אם ואישה שחיה את החיים המושלמים? ללא סכסוכים? אולי. האם אני האישה שמנהלת את ההצגה או שאני פשוט רק אישה בהצגה? מי יודע?
אלו השאלות ששואלת את עצמה ואותנו רנא חשיבון. “הקולקציה שלי מדברת על כל אישה שרצתה להיות היא ובחרה להלחם בשביל החופש שלה עם כל העדינות, הרגש, האהבה וכל העוצמה שיש. אישה שבחרה לתפור את הקרעים והחתכים ובכל פעם שיפגעו בנפשה, היא כבר תמצא את הדרך כדי להמשיך עד שיתנו לה את הזכות להיות היא”.

מלחמה על החופש, רנא חשיבון (צילום יונתן לוי)
מתוך רצון להיות את, רנא חשיבון (צילום הרצי שפירא)

MADE IN EARTH

נעם בורשט שואלת שאלות אחרות ומתעסקת במחיר האמיתי של הבגדים שאנו רוכשים? הג’ינס, שהוא פריט על זמני וסמל לבגדי עבודה ופשטות, הפך היום לאחת התעשיות המזהמות והמבזבזות ביותר בענף האופנה. ובנוסף לזיהום בייצור, זיהום נוסף הוא זה של השקית הממותגת שאחריה אנחנו רודפים לא פחות בבואינו לרכוש פריט ביגוד. 
“הקולקציה מוחה על הצריכה חסרת הפרופורציות ועל הנזקים של תעשיית האופנה, בשאיפה שיום אחד קיימות תהפוך להצהרה אופנתית ועל זמנית” אומרת נעם בורשט “הקולקציה מציגה תהליך של השתלטות המותגים על חיינו, באמצעות שימוש בשקיות שהולכות ומכסות על הבגד הלביש והמוכר”.

כשהמותגים משתלטים, נעם בורשט (צילום ינון כלפון)
צריך לחשוב על קיימות, נעם בורשט (צילום הרצי שפירא)