de Middenstatie, תחנת הרכבת הרביעית בעולם ביופיה (צילום נעם בן צבי)

מתכננים ביקור בבלגיה? קבלו את המלצות העיצוב שלנו לבריסל ואנטוורפן

היה קשה לבחור אבל צלחנו את המשימה וכתבנו על 2 מוזיאונים, תחנת הרכבת כמעט הכי יפה בעולם, הופל הבלגי הכי טעים בבלגיה, 4 חנויות עיצוב ומסעדה אחת שלא תוכלו לשכוח בחיים

בלגיה היא אולי לא היעד הראשון שחושבים עליו כשמתכננים חופשה משפחתית שנתית. אבל עיר הבירה, בריסל, והעיר אנטוורפן, שמתפארת בתואר העיר הגדולה ביותר במדינה, אולי ישנו את דעתכם. הרחובות העתיקים, הבנייה הקלאסית, המוזיאונים הרבים, חנויות העיצוב ובעיקר הוופל הבלגי שלא ניתן לעמוד בפניו. מזמינים אתכם לסיבוב בשתי הערים השוכנות במרחק של פחות מ-45 דקות של נסיעת רכבת אחת מהשנייה ובהחלט נותנות פייט לערי הבירה האירופאיות הסמוכות להן. ולא שכחנו את השוקולד כמובן.

חוץ מלבקר את המאנקן פיס, שידוע בכינויו העברי 'הילד המשתין', ולגלות עד כמה הוא קטן וגם לבוש כדי לשמור על צניעותו, בריסל תוססת ומלאה במבקרים המתהלכים ברחובותיה, מתפעלים מעשרות המוזיאונים השונים שהיא מציעה, מתענגים על וופלים וצ'יפס כאוכל רחוב ונהנים מרחובותיה ומהאדריכלות האירופאית המוכרת. לאנטוורפן אנחנו מציעים לקפוץ כדי לבקר בכמה חנויות עיצוב בלתי נשכחות ובבית קפה אחד קטן שהשמועה אומרת שניתן לאכול בו את הוופל המקומי הטוב ביותר בבלגיה.

אנטוורפן בגשם (צילום נעם בן צבי)

מוזיאונים ללא הגבלה

אחד המוזיאונים הידועים ביותר של בריסל הוא מוזיאון כלי הנגינה השוכן לא רחוק מהפארק ב Rue Montagne de la Cour 2. המוזיאון, מכיל בתוכו מאות כלי נגינה בכל הצורות והגדלים. ארבע קומות של אמנות בעץ, חשיבה מחוץ לקופסא וטכנולוגיות היסטוריות שיגרמו לכם לרצות לחזור הביתה וללכת לחוג נגינה כלשהו. למרות שהוא ידוע כמקום ידידותי לילדים, בתור חובבי תחום העיצוב והאמנות, הוא ממש מאסט וישאיר אתכם עם חלומות מוזיקליים על בלגיה.

המוזיאון השני שלא תרצו לפספס הוא ADAM brussels design museum שנמצא קצת מחוץ לעיר, ממש כאן Trade Mart Brussels, Belgiëplein 1 ודורש נסיעה קצרה שלגמרי שווה את זה. הוא רק בן חמש ובשנים שהוא קיים הוא עוסק בעיקר בעיצוב של המאה האחרונה. התערוכות הקבועות, נותנות הצצה לעיצוב בפלסטיק, הדרך הפתלתלה שעבר ומהותו עבור עולם העיצוב לאורך השנים. התערוכות המתחלפות, מציגות הסתכלות על תחומי עיצוב אחרים ודרכי ביטוי משתנות. בביקור שלנו במוזיאון לפני כמה שנים, הוצגה התערוכה EAMES & HOLLYWOOD שבה צילומים של צמד המעצבים הידוע מסט צילומי סרט של הבמאי המפורסם בילי ווילדר שהיה חבר של הזוג. יכולות הצילום שלהם אמנם פחות מפורסמות, אבל לא פחות מרשימות מיכולות העיצוב שלהם.

הכניסה לעולם הפלסטיק הבלגי, מוזיאון ADAM (צילום יחצ)

מבריסל לאנטוורפן

כשתגיעו לאנטוורפן ברכבת, כן זוהי המלצתנו המקצועית, תעצרו להתבונן במבנה. תחנת הרכבת המרכזית של אנטוורפן, לה קוראים המקומיים de Middenstatie, נפתחה בשנת 1905 ומשמשת כמונומנט אדריכלי מרהיב הבנוי ממתכת, אבן והיסטוריה ארוכה שאפילו גרמה למגזין Newsweek לבחור אותה למקום הרביעי ברשימת תחנות הרכבת היפות ביותר בעולם.

אחרי שסיימתם להתרשם מהמבנה, מומלץ להתהלך ברחובות העיר היפהפייה הזו, ללכת קצת לאיבוד, למצוא את הנהר, לקנות קצת יד שנייה ולשבת לאכול את הוופל הבלגי הטוב ביותר בבלגיה. יכול להיות שטעיתם לחשוב שאתם יודעים מה זה וופל בלגי, אבל עד שלא טעמתם אותו ברחוב בבלגיה בעלות של יורו אחד – אתם לא יודעים דבר. בניסיונותנו לברר מהו המקום הטוב ביותר לעשות זאת, נתקלנו ב Desire de Lillie, מוסד בלגי היסטורי שנמצא ב Schrijnwerkersstraat 14 שבו מסתבר, אחרי בדיקה מעמיקה, מגישים את הוופל הבלגי הטוב ביותר שתטעמו בחייכם, לצד מנות נוספות שיציתו לכם את הדמיון.

לא חוזרים הביתה בלי עיצוב בלגי

לא רחוק משם, נמצאת החנות של מותג העיצוב HAY עליו כבר אמרנו כל מה שאפשר להגיד. בחצר קטנה וקסומה ב IJzerenwaag 12a, תמצאו את אחת החנויות הגדולות והיפות של המותג, מסתתרת ברחובות אנטוורפן. 12 דקות הליכה משם נמצאת החנות NADA שבאמת תעיף אתכם באוויר. היא נמצאת ב Lange Koepoortstraat 10-12 והוקמה מתוך הצורך התמידי של אנשי העיר להפוך את המרחבים האורבניים בהם הם חיים לירוקים יותר ולקדם את טרנד העיצוב הירוק והג'ונגלים הביתיים שמשתלטים על העולם בימים אלה. את הג'ונגל הספציפי הזה לא כדאי לכם לפספס.

היי היי היי באנטוורפן (צילום סופי קסי)

כשתחזרו לבריסל, יש עוד שתי חנויות שאתם ממש חייבים לבקר בהן. הראשונה, היא LUNDI שנמצאת ב Rue François Stroobant 14, חנות מוצרי נייר פואטית במיוחד שהיא גם סטודיו לעיצוב גרפי של לינה גודפרויד וקטרין לורנט, אדריכלית שבחרה בעיצוב גרפי ואיור ומעצבת טקסטיל שהמירה את דתה לעיסוק בפאטרנים וצבע, בהתאמה. החנות השנייה, היא LA FABRIKA שתוכלו למצוא ב Rue Antoine Dansaert 182, מקום של עיצוב שמתפקד כחנות ממשית בבריסל, חנות אינטרנטית וסטודיו קריאייטיב. העיצוב פשוט ונעים ומרגיש כמו הבית שהייתם רוצים שיהיה לכם. לא תרצו לצאת משם ואם כן, רק עם כמה פריטים שתצליחו להכניס למזוודה.

LUNDI, מוצרי נייר ועיצוב גרפי - מה עוד צריך בחיים? (צילום יחצ)
LA FABRIKA, תרצו לקחת הכל הביתה (צילום יחצ)

חייבים גם לאכול משהו

אחרונה חביבה, היא המסעדה האהובה עלינו בעיר. היא מתמודדת חזקה לתואר 'המסעדה הכי טעימה שאכלנו בה בחיים' ואכלנו בהרבה מסעדות מסביב לעולם. מסעדת LA KASBAH, שנמצאת במרכז העיר ב Rue Antoine Dansaert 20, היא בעצם מובלעת של מרוקו באמצע בלגיה. היא אפלולית, מוארת בעדינות באמצעות מנורות מרוקאיות מקוריות, ויש בה כיסאות עץ אוריינטליים עם כריות שמרגישות כאילו נחתו אתמול ממרקש. האוכל תוסס, צבעוני ויש לו טעמים שיטריפו לכם את החושים גם אם כבר טעמתם אוכל מרוקאי בחיים שלכם. הכל מקורי, אמיתי, גם כלי ההגשה וגם המלצרים, גם האווירה וגם דרך מזיגת התה בסוף הארוחה והכי חשוב העיצוב – וואו.

טיפ של אלופים:

כשסיפרנו לגליתא, השוקולטיירית האהובה עלינו, שאנחנו נוסעים לארץ הוופל, היא הודיעה חגיגית שהיא מחכה לקופסת שוקולד מ Galler chocolatier, חנות שוקולד שנמצאת ב 1000, Rue au Beurre 44. אתם גם תודו לנו וגם תלקקו את האצבעות.

נסיעה טובה.

אולי יעניין אותך גם...