'הכוכב הבא', טדי הפקות. צילום: עודד סמדר

אדריכל ערן בינדרמן מעצב ב'כוכב הבא' את בית החלומות של רותם סלע

'הכוכב הבא' חוזרת לעונה חדשה בקשת 12. אדריכל ערן בינדרמן עיצב את הסט לתכנית ומצא את עצמו במשולש מסוכן עם המגישים רותם סלע ואסי עזר

העונה החדשה של 'הכוכב הבא לאירוויזיון' חייבת להפתיע. נטע ברזילי הביאה את האירוויזיון לתל אביב וקובי מרימי ייצג את ישראל בישראל בסוף עונה של מתמודדים מבריקים. אז איך אפשר עוד להפתיע? במסגרת ההפתעות שמחכות לנו בעונה החדשה, נחשף סט חדש ומאוד לא טרוויאלי, שנתפר במיוחד למידות של רותם סלע על ידי האדריכל ערן בינדרמן.

איך הגעת לעצב ב'כוכב הבא'?

"עשיתי לרותם סלע את הבית הפרטי שלה, וכשהתחילו לעבוד על העונה החדשה של 'הכוכב הבא' היא רצתה שאני אעשה את העיצוב של 'בית המשפחות'".

הרמפה שמרימה לבמה. ריהוט: ביתילי (צילום: עודד סמדר)

בית בובות מינימליסטי

'בית המשפחות' הוא החלל שבו רותם ואסי מארחים את המתמודדים ואת המלווים שלהם רגע לפני העלייה לבמה. זה המקום שבו יוצאות הבדיחות הפרטיות ביניהם, וזה גם המקום שבו צפים הסיפורים של המתמודדים. 'בית המשפחות' הוא בעצם הרמפה שמרימה לבמה, ויש לה תפקיד משמעותי בקווי העלילה האישיים של המתמודדים לאורך העונה.

"בטלוויזיה, מאוד אוהבים שיש פריימים בנויים. כדי לייצר בית, משתמשים בהרבה אביזרים, ברצפת פרקט ובאלמנטים חמים. אני הצעתי משהו אחר. מה אם נצא מהקונספט של בית וננסה לייצר בית בובות? המשמעות היא, שזה לא באמת בית וגם לא מנסה להיות בית, אלא יותר דימוי של בית. זה בעצם כמו בית מנייר, בית שאתה מכין לבד. יותר מינימליסטי.

ביתילי

מאיפה נולד הרעיון של בית בובות?

"התחושה של להיות בתוך בית בובות, דומה לתחושה בתוך הדמיה. זה מרפרר לעולם המשחקים. אני מאמין גדול בשינויים ואני מאמין שעם הזמן לא יהיה הבדל בין ההדמיה לבין הדבר האמיתי. לא רק ברמה הטכנולוגית אלא גם ברמת המציאות. הגבולות כל הזמן מטשטשים. כבר עכשיו, הבן שלי ואני רואים את העולם באופן שונה. כך שבבחירה הזו יש גם קריצה וגם ביקורת.

"גם לממד הזמן, יש תפקיד בבחירה בבית בובות. אולפן טלוויזיה צריך להיות מנותק מהזמן האוביקטיבי. אסור לדעת באיזו שעה ובאיזו עונה התכנית צולמה ובמובן מסויים זה מקפיא את הזמן. חלל וזמן, תמיד הולכים יחד בתפיסה שלנו. לכן, כשאתה משחק עם קנה מידה ועומק, אתה בהכרח מטשטש את התפיסה החושית וזה משפיע גם על ממד הזמן".

לחיות בתוך הדמיה (צילום: עודד סמדר)

הקו הדק בין תפאורה למציאות

איך יצרת תחושה של מודל?

"שיניתי את קנה המידה. כל הריהוט ב'בית המשפחות' מוגדל בחמישים אחוז יותר מהמציאות. כשאנשים נכנסים לקנה מידה שהוא לא מותאם למידות שלהם, הם מרגישים בתוך מודל. בנוסף, השטחנו את תלת הממדיות על ידי טשטוש של ממד העומק. במקום עומס של אביזרים בעומק הפריים, הלכתי דווקא על פחות רעש רקע. עבדתי עם מישורים דו ממדיים ומשטחי צבע גדולים. זה מייצר תחושה של שניים וחצי ממדים. כל זה, נתן תחושה של משחק בבית בובות, המתקיים על הקו הדק בין תפאורה לבין מציאות. זו תפיסה שאולי מבדילה אותי כאדריכל מתפיסה של מעצב תפאורות".

איפה נעוץ ההבדל בתכנון אדריכלי בין בית אמיתי לבית מצטלם באולפן?

"הסתכלתי הרבה על פריימים מתכניות טלוויזיה אחרות ולמדתי את ההבדלים. לעדשה יש מבט שונה מהמבט האנושי. המצלמה לא יכולה לקבל עומק מלא. כשהיא מתרחקת, היא יורדת למטה כדי לא לראות את התקרה של האולפן שם נמצאים הרבה אלמנטים טכניים. זה יוצר מצב שבפריימים פתוחים, רואים הרבה שטח רצפה ולכן התחלתי ממנה. זה הבדל משמעותי. קודם הגדרתי את אזורי הישיבה על ידי כתמי צבע גדולים על הרצפה. זה היה הפיצוח. משם, הכל התחיל לזרום".

על הקו הדק בין תפאורה לבין מציאות. ריהוט: ביתילי, וילונות: אורית טראוב (צילום: עודד סמדר)

אינטימיות באולפן טלוויזיה

אם אנחנו כבר מדברים על מאחורי הקלעים של העשייה, אז יש גם מצלמות וצוות הפקה שלם שצריך לדאוג שיישארו מחוץ לפריים המצטלם.

"ב'בית המשפחות' זה מאוד קריטי. נכנסים מתמודדים מרוגשים עם חברים ומשפחה שלא מורגלים בצילומים. ובמעמד הזה, צריך לייצר אינטימיות בזמן מאוד קצר על מנת לאפשר לסיפורים שמאחורי הקולות לצאת. יוצרים טבעת חשוכה לגמרי סביב הסט, כך שכל מאחורי הקלעים מתנהל שם. זה בעצם שטח מת שהמצולמים לא רואים. מהר מאוד, הם לא קולטים שהם מצולמים ומרגישים בנוח לדבר ולהתנהג בחופשיות".

איך מייצרים אינטימיות בטלוויזיה? (צילום: עודד סמדר)

החיים האמיתיים נכנסים לתוך התכנית

מאחורי הקלעים של 'הכוכב הבא', הפקת הדגל של 'טדי הפקות', מתקיימים גם החיים של המגישים. רותם סלע ואסי עזר, הם כנראה הפנים הכי מזוהות בטלוויזיה היום. הכימיה ביניהם, לא יודעת גבולות והם עצמם מערבבים בין הדינמיקה בחיים האמיתיים לבין זו שעל המסך. זה סוד הכוח של הזוגיות הטלוויזיונית שלהם. גם במקרה הזה, נוצר ערבוב כשרותם סלע הביאה לתכנית את אדריכל ערן בינדרמן. האדריכל "שלה". זה מתעצם כשלוקחים בחשבון שבן זוגו של עזר, אלברט אסקולה, הוא אדריכל מוביל ומוכר בזכות עצמו.

"בין רותם לאסי כבר אין הבדל בין החיים למסך, כך שגם העניין הזה זלג לתוכן של התכנית. הסיפור הוא, שזה 'הבית של רותם', שהיא עשתה איתי מאחורי הגב של אסי. ואז אסי מגיע לתכנית הראשונה כמו אורח ומתבאס על הבית ועל העיצוב שלי. ברגע שהתקבלה החלטה שזה נכנס לתוכן, זה השפיע גם על העיצוב".

'הבית של רותם' (צילום: עודד סמדר)

"הבית של רותם סלע"

"מבחינת הריהוט ב'כוכב הבא', יצרתי למשל עבור רותם, כורסא של נסיכה עם מלא כריות, בעוד שאסי קיבל פוף נמוך. כמו השגריר התורכי. זה לגמרי אלמנט עיצובי שמשרת את התוכן. בחרתי בצבעים פסטליים ובקווים מעוגלים להדגשת הנשיות שבאים לידי ביטוי בפתחים, ברהיטים ובמחיצות. באמצע החלל, יש לוח מודעות עגול. זה בא מתוך הצורך להנכיח בתפאורה את העונות הקודמות. גם בהן, היה אלמנט עם צילומים של מתמודדים בתכנית. את הבריף הזה, לקחנו והפכנו לאלמנט תלת ממדי, שגם הוא מעוגל. זה יוצר זרימה רכה בחלל וחלוקה. כדי להוסיף לתנועה, הפכנו אותו ללוח מודעות מסתובב. כך, כל פעם שהוא מצטלם, נחשף זוכה אחר ויכול בעצם "להצטרף" לשיחה המצטלמת.

"היה לי גם חשוב לייצר תחושה של חוץ" מוסיף בינדרמן "מיקמנו הרבה צמחייה טרופית ויצרנו חלונות גדולים שרואים דרכם רק שמיים או ענף של עץ. אלו, מתחברים לצבעוניות נשית המייצגת את רותם ונותנים תחושה של בית בובות טרופי פסטלי עם טעם עשיר".

בית בובות טרופי. צמחייה: ערן לוינסון (צילום: עודד סמדר)

פינות מגוונות ובאר משאלות

'בית המשפחות' חייב להיות חלל מאוד ורסטילי וגמיש. לפעמים מגיעה משלחת גדולה עם המתמודדים, לפעמים מתמודד מגיע לבד. גם רותם ואסי, מצטלמים בו בשיחות משותפות ביניהם או תופסים פינה בנפרד ומדברים למצלמה "מאחורי הגב".

"אחת מהנחות היסוד שאיתן יצאתי לדרך, הייתה לייצר כל מיני פינות. בעבר, הפינות הוגדרו בצורה של ריהוט ואביזרים. בעבודה משותפת עם הסטייליסטית עדי קליין, החלטנו לייצר בין הפינות שוני אמיתי. השתמשנו באלמנטים עיצוביים, במיקומים ובצבעוניות. את רוב הרהיטים והאביזרים הבאנו מ'ביתילי'. כל פינה עדיין מתחברת עם החלל המלא, אבל עם זאת, היא מייצרת אווירה אחרת. כך רותם ואסי יכולים לנווט את המרואיינים לפי האנרגיה או מספר המרואיינים לאזור שבו הם ירגישו יותר בנוח. משם, הגיע הרעיון של המדרגות שעולות למעלה ומובילות למקום לא ידוע ומסקרן. עוד דוגמא לחיבור בין התוכן לעיצוב, היא באר המשאלות המאפשרת למתמודדים, רגע לפני שהם עולים להופיע, לזרוק מטבע ולהביע משאלה".

באר המשאלות (צילום: עודד סמדר)

ומה לגבי המשאלה שלך, יותר טלוויזיה או יותר פרויקטים אדריכליים מורכבים?

"זה יהיה גם וגם. אלו שני עולמות מאוד שונים. בזמן שאני עובד על פרויקט בין שנה לשלוש שנים, את התכנון של 'בית המשפחות' עשיתי בשבועיים וההקמה לקחה עשרה ימים. הרבה פעמים אני משתנה בתוך פרויקט. אני לא אותו אדם בתחילתו ובסופו. הטלוויזיה, מאפשרת לי לעשות את הרגע האותנטי. לזקק את הכאן והעכשיו. זה כר ניסויים ענק. זה פותח אותי לעולמות אחרים בעיצוב ואחר כך אני משתמש בהם בפרויקטים שלי".

אולי יעניין אותך גם...