רחל אלרועי

תערוכת צילום למען השבת החטופים תפתח הערב בתל אביב

"חובתנו המוסרית כחברה, היא להשמיע את קולם ולוודא שהנושא לא יורד מסדר היום הציבורי" אומר איתמר פלג מיוזמי התערוכה

היום, יום רביעי, תפתח ברחבת היכל התרבות בתל אביב התערוכה Incomplete למען להשבת החטופים ובה עשרים ושלושה צילומים שלוכדים רגעים חזקים ועוצמתיים במאבק להשבת החטופים הביתה. בין הסצנות האותנטיות והאמנותיות אפשר יהיה לראות את צעדת משפחות החטופים בתל אביב בשבוע בו פורסם דו"ח האו"ם לגבי האלימות המינית כנגד החטופות, את הצעדה לירושלים בקריאה לשחרור החטופים, סיור דל משפחות החטופים על גבול רצועת עזה, שולחן החטופים בעצרת התמיכה הראשונה בכיכר החטופים בתל אביב, הבלון הצהוב כסמל למאבק להחזרת החטופים, הזמן אוזל – הפגנת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה, חדר האוכל השומם והדומם בקיבוץ ניר עוז ועוד.

כשאני שואלת את איתמר פלג, בעלי 'יומן מסע' ומי שסייע בפנייה לצלמים, איך נולד הרעיון לתערוכה, הוא מסביר שזה קרה בפורום העסקי של מטה החטופים בעקבות הצורך הברור להשאיר את נושא החטופים בתודעה הציבורית. "ככל שעובר הזמן, באופן טבעי יש תחושה של ׳חזרה לשגרה׳ ואנחנו מרגישים שפשוט אסור להשלים עם המצב הקיים ושכל אחד צריך להתגייס למטרה העליונה הזו עם כל הכלים שעומדים לרשותו".

פאולינה פטימר
יעל גדות

מה מטרת התערוכה בימים כל כך סוערים שבהם הכל כל כך נפיץ?

"קודם כל, להשאיר את נושא החטופים במודעות עליונה, זה הכי חשוב. מעבר לכך, התפקיד שלה הוא גם לייצר חומרים גרפיים ויזואליים לשימוש מטה משפחות החטופים לכל צרכיו". 

הצילומים חזקים מאוד ולמען האמת לא נדרשות מילים כדי לתמוך בהם. מה המסר שהם מעבירים ולמי?

"הצילומים שנבחרו כוללים גם אלמנטים ודימויים אומנותיים וגם תמונות דוקומנטריות מהמאבק להשבת החטופים. המסר שמחבר בינהם הוא שהחיים של כולנו אינם שלמים כל עוד החטופים לא שבים הביתה. חובתנו המוסרית כחברה, היא להשמיע את קולם ולוודא שהנושא לא יורד מסדר היום הציבורי".

איתי רון
טל ליפשיץ

הצילומים בתערוכה נבחרו מתוך מאות צילומים של צלמים חובבים ומקצועיים שהגיעו לוועדה מקצועית בעקבות קול קורא שיצא לקהילת הצלמים בישראל. חברי הוועדה, שבהם דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ואוצרת תערוכת 'עדות מקומית' והצלמים המובילים טל שחר ונתן דביר, בחרו עשרים ושלושה מתוכם. 

מה היו הקריטריונים לבחירת הצילומים ולמה רק עשרים ושלושה?

"ההתמקדות הייתה בפן המקצועי ובאיכות הצילום, כמו כן, נבחנו הסיפור והמסר שמאחורי התמונות וההשתלבות של כל צילום וצילום כחלק ממכלול של תערוכה שלמה".

דפנה יושע
נעם אמיר

משפחות החטופים עצמן היו מעורבות בייזום ואוצרות התערוכה?

"בהחלט. המטה שמייצג את המשפחות הוא השותף המרכזי לתערוכה והכל נעשה באישורו".

התערוכה מוצגת במרכז תל אביב במקום שבו הקהל שבוי. היא תגיע גם למקומות נוספים?

"כן. היא תושק בתל אביב ותנדוד למקומות נוספים ככל שמטה החטופים יחליט לעשות בה שימושים נוספים". 

שביט פוס
עדי יפה כהן

הצלמים בתערוכה: שרון אילון, רחל אלרואי, נעם אמיר, יעל גדות, מתן גולן, אייל ורשבסקי, דפנה יושע, עדי יפה כהן, טל ליפשיץ, מוטי סבג, הדס עזרא, שביט פוס, פאולינה פטימר, דדי פלינט, יאיר פלטי, חיים פרוביזור, איתי רון, פיי רפופורט, ליזי שאנן.

התערוכה תוצג בין 29.5-29.6 ברחבת היכל התרבות, תל אביב.

התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין מטה משפחות החטופים, יומן מסע ובנק הפועלים.

יאיר פלטי
שרון איילון

אולי יעניין אותך גם...