מערכת יחסים (צילום: נופר זיידנשניר / KHB Weißensee, Berlin)

נופר בברלין: מעצבת ישראלית מציגה בשבוע העיצוב רגע לפני יום השואה

היא עובדת בסטודיו שמעצב למותג הרמן מילר וחברת הנהלה בתכנית לתמיכה בעסקים קטנים מטעם עמותת בוגרי 8200. השבוע היא מציגה מוצר מבוסס בינה מלאכותית בברלין

נופר זיידנשניר, מעצבת ודאטה סיינטיסטית ישראלית שגרה בברלין היא נציגה ישראלית בשבוע העיצוב שיתקיים עד יום ראשון ברחבי העיר ברלין. הנושא המרכזי של שבוע העיצוב שנבחר השנה הוא תפיסות עיצוב חדשניות שמתקשרות לחיזוי או לתפיסת עתיד חיובי. 
הפרויקט של זיידנשניר עוסק בתחושה שכולנו מרגישים בעולם שמוצף כולו בטכנולוגיה ומידע. "הכל זמני, מיידי, קצר ומהיר" אומרת זיידנשניר. "כל רגע מתפרסם משהו ובמקביל תם זמנו של משהו אחר שנעלם מהעולם ומהתודעה אחרי 15 שניות של תהילה".

כמו גינת זן (צילום: נופר זיידנשניר / KHB Weißensee, Berlin)

וכאן פרויקט RAM שפיתחה זיידנשניר נכנס לתמונה.

RAM הוא מוצר פיזי מבוסס בינה מלאכותית שמקור ההשראה לעיצוב ולאסתטיקה המינימליסטיים אך המורכבים שלו לקוח מגינות הזן היפניות. "המוצר מדבר על תקשורת שבין אדם ומכונה" מסבירה זיידנשניר. "וככזה, הוא חוקר את נקודת המפגש שבין דאטה לעיצוב ובין אנלוגי לדיגיטלי".

דרך המחקר החדשני שלה, מתעמקת זיידנשניר במערכת היחסים שבין אדם ומכונה באמצעות ארגז חול המשמש כממשק שמכיל מגוון אינטראקציות ואפליקציות שונות. "המידע מוקרן על החול ומאפשר לדיאלוג להתחיל" אומרת זיידנשניר. "זוהי בעצם הזמנה לשיתוף פעולה מעורר סקרנות בין השניים כשהמוצר בעצם פותח דלתות לעולמות תוכן שונים ונוגע בתחומים שמעצבים את היומיום של כולנו".

דאטה ועיצוב (צילום: נופר זיידנשניר / KHB Weißensee, Berlin)
בין אדם ומכונה (צילום: נופר זיידנשניר / KHB Weißensee, Berlin)

מארכיטקטורה ועד בריאות דרך חינוך ופנאי, RAM מציע מגרש משחקים חדש למחקר בו המשתמשים נפגשים עם חוויות אינטראקטיביות שונות. "בעזרת המוצר החכם, המשתמש יכול לרתום תכונות שונות של החול כמו טקטיליות, גירוי חושי והרגעה, ובכך לבטא ולחקור איך יחד איתו אפשר להפוך את היומיומי והמובן מאליו למיוחד, לגשר בין פערים טכנולוגיים ולהשתחרר מהפחד מהטכנולוגיה בדרך יצירתית ונעימה. באופן כללי, מבחינתי, אין כמו לעבוד עם הידיים לפני שעוברים למחשב מה שכבר הוכח בעבר – אנחנו מבינים וחושבים טוב יותר כשאנחנו יוצרים וחושבים עם הידיים".

אז איך בעצם זה עובד?

"למוצר יש כמה אפליקציות שונות. כל אפליקציה, בצורה כזו או אחרת, יכולה להשתייך לתחום חיים שונה. במחקרים שערכתי ושאני עדיין עורכת במסגרת השלבים הראשונים של המוצר, ישבתי עם קבוצות מיקוד של מקצוענים בתחומים שונים וקראתי מאמרים כדי להבין את דרכי הפעולה השונות בהן השימוש בחול, כחומר אלסטי שאפשר להתעסק בו ו"לאפס״ לאחר סיום, מהווה יתרון".

תוכלי לתת דוגמאות? 

"בוודאי. למשל באפליקציה לפיזיותרפיה אנחנו מתאמנים על שרירים קטנים שעצם התנועה וההתנגדות של החול עוזרים לתרגל אותם ובכך לשפרם ולחזקם. באפליקציות היצירתיות יותר, לאדריכלים למשל, החול יכול לשמש לעזר במחקר ראשוני של השטח בכך שהוא מאפשר למשתמש לראות איך השינויים שהיה רוצה לעשות ישפיעו על נקודות אחרות במרחב.

מגרש משחקים חדש (צילום: נופר זיידנשניר / KHB Weißensee, Berlin)

איך את מרגישה עם זה שהאירוע מסתיים בערב יום השואה?

"כישראלית, אני לא מרגישה שום תכונה, הפרעה, הפלייה או משהו בסגנון. הצוות של התערוכה ממש מקבל ונעים. אני מאוד שמחה וגאה להיות על הבמה באירוע הזה כישראלית. אני נתקלת פה ושם בקהל ששואל על מוצאי והשיחות מאוד מעניינות אבל לא נתקלתי בשיחה שהייתה לא נעימה או פוגענית. האירוע מסתיים בערב יום השואה הישראלי שהוא ערב שאישית חשוב לי מאוד ואני אפילו מתכוונת להשתתף באירוע 'זיכרון בסלון'. עם זה, יום הציון הישראלי מצוין יותר בקהילה הישראלית- יהודית כך שלא כולם מודעים לו. יום השנה הבינלאומי לעומת זה, שמצויין בינואר, כולל אירועים וטקסים רשמיים גדולים בכל העיר".

ידוע לך על מעצבים ישראלים נוספים בתערוכה?

"לא ידוע לי אבל אני די בטוחה שיש כי קהילת העיצוב והאמנות בברלין די גדולה ותמיד בעשייה יצירתית ומחקרית".

נופר זיידנשניר למדה עיצוב תעשייתי ב HIT בחולון וסיימה לימודי עיצוב מוצר באקדמיה לעיצוב ואומנות בברלין בפברואר השנה. היום היא עובדת כמעצבת בסטודיו 7.5 שבו מעצבים כסאות משרדיים ארגונומיים עבור המותג Herman Miller. מרכז העשייה שלה מתחלק בין פיתוח הסטודיו שלה לעיצוב תכשיטים ועיצוב תלת ממד (FRAZA) לייעוץ דאטה לחברות ומיזמים. בנוסף, נופר לוקחת חלק בצוות ההנהלה של התוכנית החשובה לתמיכה בעסקים קטנים בארץ מטעם עמותת בוגרי 8200.

אולי יעניין אותך גם...