אירוע קולינרי מבת קורזט (צילום: יח"צ)

וירטואוז קולינרי: ככה זה כשאתה השף הפרטי של ליידי גאגא

"מבחינתי, מזון זה מדיום שמאפשר לי להיות יצירתי ולהפוך רעיונות לחוויות אכילות"

את בובי קורטז, אמן וצלם מזון, אני מראיינת לקראת הצבת תצוגת המזון שהכין לארועי ה Food Design Projects שהתקיימו במסגרת EuroCucina, תערוכת המטבח-אמבט הדו שנתית של Salone del Mobile במילאנו. בזמן הראיון, הוא לא רצה לגלות לי מה יציג ובחר להשאיר את העניין בגדר הפתעה. "אני לא רוצה להיות דרמתי מדי, אבל זה סוד" הוא אמר. "עם זה, אני הולך להשתמש בכמה נושאים עליהם נשען מגזין F, שאיתו אציג בתערוכה, ולשלב אותם בשלוש חוויות טעימה שיחייבו את הקהל להיות אקטיבי בנוגע למזון שאגיש להם".

Bobby Cortez (צילום: יח"צ)

מי שביקר בתערוכה, יכול היה לחוות את המיצב של קורטז ומגזין F הדוקומנטרי-קוראני אותו הם כינו Origin – Transformation – Consumption. המיצב כלל שלוש מנות: את הראשונה נדרשו הטועמים לאכול תוך התבוננות עליה דרך זכוכית מגדלת. על השנייה שפך קורטז רוטב מתוך פרחי קלה וכדי לטעום את השלישית, צריך היה לקבל ממנו מפתח באופן אישי, לפתוח תיבת עץ ולמצוא בה את המנה. וירטואוזיות מתבקשת כשמדובר בבעל מקצוע אקלקטי עם שם עולמי שהיה השף הפרטי של ליידי גאגא, של המייסד השותף במיקרוסופט – פול אלן, של אדי מרפי ושל הזוג אנטוניו בנדרס ומלני גריפיט.

מה בקופסא? (צילום: יח"צ)

"מבחינתי, מזון הוא האלמנט שמחייה את הגוף והנשמה" אומר קורטז. "הוא שומר אותנו בחיים ובאותו זמן הוא מייצר שפע של רגשות, חוויות וזיכרונות בין אם במודע או בתת מודע".

איך העולם מתייחס היום למזון? יש טרנדים בתחום הזה?

"אני מרגיש שההתמקדות העיקרית עכשיו ובעתיד במזון היא באימוץ ושימור שיטות בישול עתיקות ובהתייחסות לקיימות שחשיבותה עלתה באופן דרמתי בזמן האחרון. זו נקודה ממש חשובה וכולם צריכים להיות מודעים למקורות המזון ולאופן בו מכינים אותו. מבחינתי, המודעות לאכילת מזון אורגני היא החשובה ביותר".   

אז מה הפילוסופיה שלך כשמדובר במזון ואיך אתה מחבר אותה לדמיון ולסגנון האישיים שלך?

"אין לי פילוסופיה לכשעצמה. כשזה מתורגם לביטוי החזון שלי, אני כמעט רואה במזון מדיום, בדיוק כמו צבע או חמר שמשמשים אמנים. אני היפר יצירתי ולכן, לחשוב ככה על מזון מאפשר לי להפוך רעיונות לחוויות אכילות וזה למרות שאני תמיד מכבד מזון כמזון בפני עצמו".

מנה של בובי קורטז (צילום: יח"צ)

מהי חווית גסטרונומית מושלמת עבורך?

"מבחינתי, זה כשמי שחווה אותה עוזב את השולחן מלא השראה כי מישהו בדיוק הציג לו בהצלחה עולם מושלם של טעמים".

מהם מקורות ההשראה שלך ואיך אתה מתחיל לעצב את הנראות של קוביית שוקולד, מנה עקרית, מיצב מזון או אווירה של אירוע?

"בכל דבר שאני עושה, אני תמיד מתחיל מקונספט וממנו מייצר חוויה הוליסטית. במיצבים שלי, הקונספט הוא הדבר החשוב ביותר ולכל אחד מהם יכול להיות מקור השראה שמפעיל את היצירה שלי. את אחד מהם תכננתי בהשראת האמנית פרידה קאלו אבל לא על בסיס הציורים שלה, אלא בהתאמה לסגנון החיים שלה דווקא. לאירוע אחר קראתי Purotekuta והוא עוצב בהשראת סיפור אגדה שכתבתי בעזרת הצוות שלי שאותו המוזמנים היו צריכים לקרוא לפני שהגיעו לאירוע שבו כל מנה סימלה חלק מהסיפור". 

איך אתה משחק בין קנה המידה והיצירה של אדריכלות ועיצוב האירוע לבין מנות שבהן מרכיבים קטנים ביותר? מה מקשר ביניהם?

"אני משתמש בכולם בעיצוב האירועים שלי. כשאני מכין את האירועים, אני מחליט על קונספט ואז נפגש עם האמנים שהם בעצם מעצבים ואדריכלים. יחד אנחנו כמו מציירים את התמונה הסופית של האירוע ומשם כל אחד יוצא לדרכו היצירתית".

אירוע בהשראת פרידה קאלו (צילום: יח"צ)

מה התפקיד הצילום בעבודה שלך?

"אני יכול לעשות שימוש בצילום כדי לחזק ולשפר את החזון היצירתי שלי. אני יכול ליצור בעצמי כל שלט וכל אלמנט וויזואלי שתומך בעיצוב. זה ממש חשוב וכמובן תורם הרבה למראה הכללי".

לבינה מלאכותית יש גם מקום בעיצוב שלך?

"אני יודע שלאנשים שונים יש דעות שונות לגבי זה. אני מעדיף להתייחס לעצמי כאל מי שהיצירה היא חלק אורגני ממנו. בכל תהליך עיצובי, אני מעדיף לצלול עמוק לתוך עצמי. אנשים שמשתמשים במחשב כדי לקדם את היצירה שלהם, משולים בעיניי לכאלה שעבודתם מתבצעת על ידי אחרים. יש לי אפס עניין בזה. מבחינתי, אנחנו צריכים לחשוש מבינה מלאכותית מסיבות שונות. אני תמיד אומר לאנשים שהאפשרות לעשות בה שימוש לא אומר שבהכרח צריך לעשות בה שימוש". 

מנה של קורטז (צילום: יח"צ)

מי המעצבים שאתה מעריך ועוקב אחריהם?

הקרמיקאית והיזמית בעלת המפעל הברלינאי לכלי פורצלן – סטפני הרינג. מי שעובדת עם אמנים, מעצבים ושפים עם כוכבי מישלן על חוויות חושיות – ג'יניון ג'ון. וחרש הכסף, המעצב, האסתטיקן והפילוסוף הגרמני – אנדראס פאביאן".

אחרי 20 שנה במקצוע, יש עדיין חלום מקצועי שהיית רוצה להגשים?

"כן, אני חולם שתהיה לי תכנית טלוויזיה משלי או תכנית תעודית שיראו איך יצירתיות יכולה לשמש מקור השארה ולהניע אנשים לעשות ולחלוק את התוצרים שלהם עם היקום".

אירוע קולינרי (צילום: יח"צ)

האם היית בישראל ואיך אתה תופס את מה שקורה בה היום?

"מעולם לא ביקרתי בישראל אבל תמיד רציתי לבקר בה מסיבות רבות. במיוחד האוכל. למען האמת, אני לא יודע הבה על מה שקורה בה עכשיו אבל עם זה ממש קשה לי לצפות בסבל שנגרם לשני הצדדים".

חוויה רב חושית (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...