עידן גורדון (צילום: יח"צ)

ההכנסות מתערוכת הדגלים השחוקים יועברו למטה משפחות החטופים

"מתוך מעשה היצירה נולדו עבודות חדשות שהמסמלת תקווה וכך הבנו שמתוך ההריסות תמיד צומח דבר חדש" אומרת האוצרת חנה רוטשילד

כמאה אמניות ואמנים מוכרים משתתפים עד יום רביעי הקרוב בתערוכת ההתרמה בין שחיקה לתקווה שהכנסותיה יועברו למטה משפחות החטופים. בתערוכה המיוחדת, שמתרחשת ערב יום הזיכרון ויום העצמאות שיצויינו השנה בכאב יוצא דופן, יוצגו עבודות חדשות שעשויות כולן מדגלי ישראל שנשחקו ונשכחו. 

את הדגלים אספה בערבה האוצרת והאמנית חנה רוטשילד, שהיא גם עובדת סוציאלית קלינית שמתמחה בטיפול בטראומה ושמאז ה 7 באוקטובר מטפלת במפונים מהדרום ובניצולי הנובה. רוטשילד הצילה דגלים שסבלו מפגעי הזמן והזמינה אמנים למהלך יצירתי משותף שמביא מסר של תקווה, ריפוי וחמלה.

רבקה סביניר (צילום: יח"צ)
מישל פלטניק (צילום: יח"צ)

"הדגלים השחוקים הדהדו את רגשותיי, את רגשות המטופלים שלי, ואת אלו של משפחות החטופים והעם" אומרת חנה רוטשילד, אוצרת התערוכה. "השחיקה של הדגל על ידי כוחות חזקים שאין לנו שליטה עליהם מדמה את מה שאני לפעמים מרגישה מול המלחמה, החיילים שנהרגים והחטופים שנמוגים בשבי".

מה מסמלת עבורך אותה שחיקה ולמה לא בחרת בדגלים חדשים?

"השחיקה מתחילה מהקצוות שמתנופפים ברוח ממש כמו המדינה שגבולותיה סופגים את המכה הקשה ביותר. דגל חדש וצעיר אינו מכיל את אותה מורכבות ואת מסר הכאב הקולקטיבי".

יולי מרוז (צילום: יח"צ)
ג'ולי אבישר (צילום: יח"צ)

בין האמנים הצעירים והוותיקים שמציגים בתערוכה אפשר לראות את סיגלית לנדאו, ערן שקין, עידו גורדון, ג'רי שי סריג, אמיר שפט, פסי גירש, מישל פלטניק, דדה, עידו בראל, עידו מרקוס, ג׳ולי אבישר, יולי מרוז, טליה וחואני מוקמל, טלי נבון, פסי גירש, יובל שאול, יובל אצילי ועוד רבים אחרים. כל אחד מהם קיבל דגל שחוק, הרוס, מתפורר ונשכח ששימש לו בסיס ליצירה. מתוך הדגל השחוק נולדו דגלים חדשים שעברו תיקון, ריפוי, איחוי והתייחסות עד שקיבלו חיים חדשים והפכו ליצירות אמנות ייחודיות.

איזה תגובות קבלת מהאמנים ביחס לדגלים השחוקים? 

"היוצרות והיוצרים בתערוכה התייחסו ועבדו עם הדגלים המתפוררים ברוך ובחמלה וביטאו בעזרתם את תחושות הכאב, העצב והכעס שלהם. מתוך מעשה היצירה נולדו עבודות חדשות שהמסמלת תקווה וכך הבנו שמתוך ההריסות תמיד צומח דבר חדש".

ג'רי שי שריג (צילום: יח"צ)
טליה מוקמל (צילום: יח"צ)

הופתעת מהתוצרים?

"כל אמן לקח את הדגל למקום משלו. כך למשל, האמנית ראמה אמיר יצרה עבודה בשם ״13 נוצות״ שמתייחסת לעוף החול, אותו יצור מיתולוגי שקם לתחייה מתוך האפר. ג׳ולי אבישר, בעבודתה ״כוח פנימי״, כתבה שהדגל השחוק סימל עבורה תשישות ויאוש ולכן היא כמו הנביטה אותו לצמח שמסמל פריחה של תקווה מתוך האבל. גם נעה אלון השתמשה במוטיבים מהטבע כדי לבטא את הצמיחה מתוך הקרע".

מחירי הדגלים ינועו בין 400-25,00 שקלים כשכל ההכנסות ממכירתם יועברו כתרומה למטה משפחות החטופים.

התערוכה מוצגת עד יום רביעי, 15.5, בבית רדיקל, מרחב 3426, רחוב התחיה פינת הרצל, תל-אביב.

ימים ראשון-שני: 15:00-17:00 / יום שלישי: 09:00-17:00 / יום רביעי: 18:00-21:30.

סיגלית לנדאו (צילום: יח"צ)
אמירה זיאן (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם...