מתוך קיקלון של תומר ספיר (צילום יחצ)

נוכחות חובה: אמת אלטרנטיבית, ביאליק ומכשפות מגשרות

איך גורמים לירח להשתקף באספלט? בעזרת כוח נשי. ביאליק מספר על הקשר בין אבא, חיים וקלון. פורטרט משפחתי שעלה לארץ. והמכשפות של פעם משתקפות במציאות של היום

מחר, יום חמישי, 28/3, תיפתח בגלריה בית הגפן התערוכה ירח משתקף באספלט וישתתפו בה 22 אמניות. התערוכה היא חלק מפרויקט ‘מנהיגות נשים בתרבות’ ויוצגו בה עבודותיהן של נשים שהגיעו מרקע מסורתי ברובן המספרות על המתחים והקונפליקטים שמעסיקים אותן. נראות חיצונית ופנימית, קריאה לשוויון דתי ועדתי, מחאה כנגד אלימות כלפי נשים וייצוג נשי במדיה הם חלק מהנושאים לצד שאלות כמו – אילו כוחות מופעלים בחברה שלנו היום? על כל אלה ועל נשים בכלל, תוכלו לגלות בתערוכה.

// אוצרות: הדס גלזר ויעל מסר. נעילה: 28/6 הגפן 2, חיפה.

ענת רונזסון בן-חור (צילום יחצ)

גם מחר, חמישי, 28/3, תיפתח בבית ביאליק תערוכת היחיד של תומר ספיר קיקלון שנוצרה בהשראת השיר ‘אבי’ של חיים נחמן ביאליק. התערוכה מתייחסת לטקסט וליחסו לדימוי שאינו הופך לאיור ואינו ממחיש או מתרגם את הטקסט אלא מתייחס אליו בצורה קצת אחרת. המילה הזו, קיקלון, המופיעה פעמיים בלבד בכתבי ביאליק, מחברת את המילים קיא וקלון ומתארת בשיר המדובר את חיי אביו של ביאליק שמת כשהיה ילד. התערוכה בוחנת איך עובדים יחד הגסות לצד הרצון להיטהר?

// אוצרת: ד”ר סמדר שפי. נעילה: יוני 2019. ביאליק 22, תל אביב.

קיקלון, תומר ספיר (צילום יחצ)

תערוכת היחיד של אמנית הווידאו אירה אדוארדובנה פורטרט משפחתי תיפתח בגלריה שלוש גם בחמישי, 28/3, ותציג שלוש עבודות העוסקות בבית, זהות וזיכרון. חוויית ההגירה של אדוארדובנה עומדת במרכז העבודות ומספרת את סיפורה האישי בו ההקשר הפוליטי נותן אותותיו, התא המשפחתי הופך לרעוע וגם האידאולוגיה מוחלפת. שם מול כאן, עבר מול הווה, היא יוצרת סצנות של זיכרונות מבוימים.

// מזא”ה 7, תל אביב.

אירה אדוארדנובה, The Cherry Orchard (יחצ)

בגלריה אלפרד פותחים את התערוכה איך לתפוס מכשפה, השנייה השנה המדברת על התמה Burn Your Bridges Down. ביום חמישי, 28/3, ייחשף המסע של ארבע האמניות לחיפוש אחר מקור דמותה הארכיטיפי של המכשפה. בין הקבר בהר, היער, ההכלאה בין אדם לחיה והמערה, נמצאת הפרשנות האישית שלהן לכמיהה למציאות שאבדה ואיננה ולגשר שנשרף. כל זה בשאיפה לגשר בין העבר לבין המציאות המוכרת לנו. האמניות מתמודדות עם זיכרונות קולקטיבים שעליהן למפות, להעלות באש ולהקריב בכדי ליצור את המציאות החדשה.

// נעילה: 26/4. סמטת שלוש 5, תל אביב.

קורניליה רנץ, חדש ישן (צילום שי הלוי)

רע בן דוד יציג את תערוכת היחיד שלו מסע בקרבת מקום בגלריה עינגע החל מיום חמישי, 28/3, ויהיו בה צילומים חדשים מתוך פרויקט מתמשך המצולם בקרבת מקום מגוריו והסטודיו שלו. בן דוד ממיר את מראות המקום והיומיום שלו למראות שדווקא מאבדים קשר עם המקומי, המצוי והמוכר. בתצלומים ההיפר-ראליסטיים שלו, רואים את אופן ההתבוננות הייחודי לו, המנתק את מושאי הצילום מזמן, ממקום ומעצמו.

// נעילה: 18/5. בר יוחאי 7, תל אביב.

רע בן דוד, מתוך מסע בקרבת מקום (יחצ)

במוזיאון חיפה לאמנות יוצג החל מיום שבת, 30/3, אשכול התערוכות Fake News – Fake Truth העוסק בעיוות האמת ובמושגים החדשים שדבקו בה בתקופתנו. בין פייק ניוז לעובדות אלטרנטיביות, העולם בו אנו חיים קצת איבד את הכיוון ואנחנו נתונים למניפולציות מתוחכמות יותר או פחות המנסות לשלוט בדיון הציבורי. האמת אינה הכרחית יותר אלא אופציה שאנו בוחרים האם ואיך להציגה. במסגרת אשכול התערוכות העוסק בנושא, יוצגו ארבע עשרה עבודות מתוך הפרויקט ‘אוצרות הספינה הטרופה שלא-תיאמן’ של האמן הבריטי הנודע דמיאן הירסט, התערוכות ‘מחווה לווידיאו Zero’, ‘שיבוש מידע’, ו-‘Overload!’ באוצרותה של רויטל סילברמן גרין, התערוכות ‘כוח, אמת ופוסט-אמת’ ו’דונלד טראמפ: נער הפוסטר’ באוצרותה של לימור אלפרן זרד והתערוכה ‘האמן האמיתי’, המתפרסת על פני קומה שלמה במוזיאון וקוראת תיגר על התפיסה של ‘האמן האותנטי’.

// אוצרת ראשית: סבטלנה ריינגולד. נעילה: 1/9. שבתאי לוי 26, חיפה.

דמיאן הירסט, ראשה הערוף של מדוזה, 2013 (צילום יחצ)