מונה קרון, ארטיביסטית (יחצ)

מאחורי הגרפיטי שנראה תמים, מסתתרת אמירה נוקבת

"הצמחים והעשבים, נוצרו כמחווה לכל היצורים המושתקים באשר הם, שאיש לא עושה להם מקום" אומרת האמנית מונה קרון

בשנים האחרונות, התעמקתי בציור בוטאני וחקרתי קצת את הנושא. במהלך שיטוטי, גיליתי אמנית עכשווית בשם מונה קרון (Mona Caron).
קרון, היא אמנית שוויצרית המתגוררת בסן פרנסיסקו שבקליפורניה. היא חלק מקהילה, המציגה היסטוריה מקומית בציורי קיר עלילתיים, והיא אמנית המשתייכת לתנועת האמנות החברתית 'ארטיביזם' (art+activism).

אמנות חברתית (יחצ)

משמעות שונה

קרון, עובדת בשיתוף פעולה עם אמנים ואנשי רוח, וכן יוצרת סרטונים ואנימציות במטרה להגיע לקהל רחב עם עבודותיה. בסדרת הציורים הבוטניים שלה URBAN WEEDS, היא לוקחת צמחים ועשבים שוטים ומגדילה אותם לממדי ענק, ובכך מעניקה להם משמעות שונה בתכלית.

ממדי ענק (יחצ)

"הצמחים והעשבים, נוצרו כמחווה לכל היצורים המושתקים באשר הם, שאיש לא עושה להם מקום" אומרת האמנית מונה קרון "הם לא חלק מהתכנית, אבל חוזרים שוב ושוב, דוחפים ומתרוממים. הם אמנם קטנטנים, אך מבקעים את הבטון. הם בכל מקום ובלתי נראים, וככל שדורכים עליהם יותר, כך הם צומחים מחדש חזקים יותר".

דוחפים ומתרוממים (יחצ)

מסביב לעולם

מונה קרון יצרה סדרה חובקת עולם. כך, העשבים העירוניים שלה צצים בברזיל, בארצות הברית, בהודו, ביוון, בספרד ובמקומות נוספים. הם נוצרו כמחווה לחוסן של כל מי שאינם חלק מהתכנית, ועדיין חוזרים, מפלסים דרך וקמים. בתהליך היצירה, כשקרון עומדת לצייר ברחובות העיר, היא מוצאת את הצמח הצומח לידה דרך המדרכה, אותו היא מגדירה כגיבור במיוחד, ומציירת אותו בקנה מידה עצום, ביחס הפוך לתשומת הלב וההתייחסות אליו במציאות.

צמח מקומי (יחצ)
מהמדרכה לקיר (יחצ)

הבלתי מחוסלים

קרון מציירת מינים פולשים וגם אנדמיים (כאלה הצומחים באזור מסוים ומוגדר). שניהם מחוסלים כעשבים שוטים כשהם נתפסים בגבול המתחמים שלנו. לדבריה, אותם צמחים חזקים חוזרים והם תמיד בקו החזית, גולשים וסוללים דרך להמשך הטבע בתוך הסביבה העירונית. זה קורה בכל מקום בשולי הדברים, אנחנו פשוט לא שמים לב.

אנדמיים (יחצ)

הצמחים מופיעים באפן חשאי, אוטונומי, במקומות מפתיעים. הציורים של קרון, ממש כמו העשבים השוטים, צצים גם הם במקומות עירוניים מפתיעים.
מבחינתה של קרון, זו מטאפורה המצביעה על פיסות חיים קטנות שיכולות, ביחד, לפרוץ משטחים מכניעים בלתי מנוצחים לכאורה. אך זו לא רק הצהרה מילולית אקולוגית לטובת העשבים השוטים, זאת ההתרחשות. צמחים "רעים" אלה, פורצים את המלט ומחזירים את הטבע למקומו.

במקומות מפתיעים (יחצ)

הכותבת היא שולמית ישראל, מנהלת ואוצרת בבלוג האמנות shlulit, ובעלת דף פייסבוק הנושא את שמה המציג אמנות טובה מהארץ ומהעולם.

אולי יעניין אותך גם...