איור ספרי ילדים, איור אדריכלות, ספרי ילדים
מתוך הספר של בר למפרט, הבניין הישן

לספר ארכיטקטורה דרך ספרי ילדים. טור אורח

מאיזה גיל ניתן להבין ולהרגיש ארכיטקטורה? האם ילדים רכים יכולים להרגיש אדריכלות, גם אם אינם יודעים לשרטט קו? ד"ר הדס שדר עונה על הכל

המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה מעניק תעודת הוראה, בבד בבד עם התואר בלימודי העיצוב השונים. כך, הבוגרים של לימודי אדריכלות, מקבלים גם תעודת הוראה בסוף התואר. לכאורה, התעודה מקנה לבוגרים אפשרות תעסוקה נוספת, כמורים, אולם ראייה זו של הדברים מצמצמת את רוחב היריעה.

 

השילוב בין חינוך לארכיטקטורה הינה תפיסת העולם של המרכז האקדמי, לפיה חינוך נתפס כהקניית ידע, ערכים, תובנות ודרכי התבוננות בכל מקום ובכל גיל. לפיכך, חינוך לארכיטקטורה צריך להתקיים באופן תדיר, במיוחד לאור העובדה שהארכיטקטורה אופפת אותנו ומהווה את סביבתנו הטבעית.

ספרי ילדים, לימודי אדריכלות, ויצו חיפה
מתוך הספר של גל אוחיון, האל היפני ומתחם המקדש

על מה שבין ילדים וארכיטקטורה

כיצד נכון לתווך ארכיטקטורה? האם היא צריכה להיות מצולמת ומוצגת במוזיאונים? האם יש לכתוב עליה ספרי הסבר? ואולי יש להרבות בסיורים מבארים, בהם מוסבר קורותיו של כל מבנה ומבנה? וגם: מאיזה גיל ניתן להבין ולהרגיש ארכיטקטורה? האם ילדים רכים יכולים להרגיש אדריכלות, גם אם אינם יודעים לשרטט קו? – התשובה שלנו היא כי גם ילדים בבית ספר יסודי יכולים להבין אדריכלות, ולחוות את הסביבה הקרובה ובייחוד: כי אדריכלים וסטודנטים לאדריכלות יכולים וצריכים להיות מחנכים לאדריכלות לכל גיל.

 

נוכח תובנות אלו נולד קורס בהנחייתי, אשר מחבר בין חינוך לאדריכלות לבין מחקר אישי ויצירה אישית של הסטודנטים. התוצרים הסופיים הם ספרונים אישים שכותבים הסטודנטים, בהם הם מנגישים תכנים אדריכלים לילדים בגיל בית הספר היסודי. הסטודנטים חוקרים נושא, כותבים את הספרון ומאיירים אותו.

ספרי ילדים
מתוך ספרו של גיא חנין, ניר נהנה מהעיר

כך מחברים את הכל

מטרת ספרוני הילדים היא לדעת לתווך ידע אדריכלי ומרחבי לילדים, באופן שהילד יוכל לקלוט את הדברים, וכמובן, תוך כדי כך לתווך גם ערכים: חשיבותה של הקהילה, למשל, או החשיבות בשמירת הזהות האישית שלך מול הלחצים הסביבתיים, היכולת להשתנות ולהשתפר וכן הלאה. ומה באשר לסטודנטים? הם לומדים מהו מחקר קצר (שהרי כדי ללמד משהו, יש צורך להכיר ולהבין אותו הרבה יותר טוב מהלומד); הם לומדים להרצות על חומר הלימוד בפני הכיתה; הם לומדים לתווך מידע והם לומדים ליצור: ליצור תוכן, טקסט סיפורי, איורים, ובייחוד להבין את הקשר ביניהם. בספרוני ילדים הטקסט והאיורים משלימים זה את זה. אין האחד משתרר על השני, וטוב שכך.

 

הקורס הזה מצא בית חם במרכז האקדמי ויצו חיפה, ואפשר שלא בכדי. בניגוד לבתי ספר לאדריכלות שממוקמים בתוך קמפוסים אוניברסיטאיים, המרכז האקדמי ממוקם במושבה הגרמנית בחיפה. הכיכר של ביה"ס היא כיכר עירונית לכל דבר ועניין. בלשון אחרת: המיקום בתוך העיר מרמז גם על האג'נדה החברתית של ביה"ס: לפעול בתוך הקהילה ולמענה. פרויקט ספרוני הילדים משתלב ברוח זו ואולי הוא הסנונית הראשונה של מוצרים העוסקים בחינוך לעיצוב, שיפותחו במרכז האקדמי.

ספר ילדים, אדריכלות לילדים
מתוך ספרה של רומי גולן, קסם של גלויה

את הטור כתבה ארכ' ד"ר הדס שדר, אדריכלית וחוקרת המתמחה בהיסטוריה של השיכון הציבורי במדינת ישראל ועוסקת בתכנים החברתיים והתרבותיים של האדריכלות בארץ. שדר היא מרצה בכירה באקדמיה לעיצוב ויצ"ו חיפה ובפקולטה לארכיטקטורה בטכניון.

אולי יעניין אותך גם...