משנה את כללי המשחק, תמונה באדיבות SO ARCHITECTURE

הנציגות הישראלית במשחקי אליפות אפריקה 2026

האדריכלים הישראלים מאחורי האצטדיון הלאומי הבא של קונגו

אצטדיוני כדורגל הפכו לאורך השנים ממקומות המיועדים רק לצפייה באירועי ספורט גם לחלק מרכזי בנוף העירוני. מקום משמעותי שמשמש לציבור שירותים ומקומות מסחר גם בימים שלא מתקיימים משחקים. השבוע, התבשרו במשרד האדריכלות הישראלי SO ARCHITECTURE, שהם הזוכים המאושרים בפרויקט מיוחד ונחשק ביותר- הקמת האצטדיון הלאומי ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. המשרד, בראשו עומדים האדריכלים שחר לולב ועודד רוזנקיאר, עוסק בעבודות שמשלבות עיצוב ותכנון עכשווי עם תפיסה חברתית ואקולוגית. לצדם, TOHA השקעות כחברה המבצעת וחברת קידן בניהול תכנון הפרויקט.

 

הפרויקט הזה מגיע לרגל משחקי אליפות אפריקה שעתידים להתקיים ביבשת בשנת 2026. מתוך הרצון לארח חלק מן המשחקים וכחלק מפרויקטים נוספים לחידוש תשתיות אזרחיות בשטחה של הרפובליקה, הוחלט על הקמת אצטדיון לאומי חדש בעיר הבירה קינשאסה. האתר צפוי לאכלס שלושים אלף מבקרים  ולהתפרש על שטח של כשישים וחמישה דונם.

 

תרבות הכדורגל הענפה במדינה, מביאה תושבים רבים לצפות במשחקים השונים, גם במחיר הליכה של קילומטרים רבים בשל מיקומם המרוחק של האצטדיונים הקיימים. מיקומו של האצטדיון החדש בקרבת שדה התעופה הבינלאומי ובלב רובע עממי מאוכלס, ישנה את כללי המשחק ויאפשר גישה נוחה ומהירה אליו ובשונה ממרבית האצטדיונים באזור, גם יעמוד בתקנים הבינלאומיים הדרושים.

שלושים אלף מבקרים, תמונה באדיבות SO ARCHITECTURE

המבנה תוכנן כך שהאצטדיון מורם בכחמישה מטרים מהמפלס סביבו, דבר הממקם את חזיתות הצד בגובה הרחוב, שם יוכלו להציב מבני ציבור, משרדים וכיכר עירונית נרחבת ופעילה לאורך כל השנה, כשבתחתיתה יוקם מעין שטח מקורה למסחר. המפלסים השונים שנוצרו חוברו יחד וקווי המתאר של הכיכר, הרמפות והמדרגות משתלבים כולם בצורה הומוגנית והרמונית.

 

אמנם התכנון יבוצע במלואו על ידי צוותים מישראל, אך ההקמה תהיה באחריות חברה מקומית וכוח אדם קונגולזי. כאן באה לידי ביטוי הגישה החברתית-סביבתית בה נוקט המשרד, במטרה להשתמש כמה שניתן בחומרי גלם ועבודה מקומיים. לעיצוב המעטפת החיצונית הייחודית של המבנה בחרו להשתמש בבטון, חומר שמתאים ליכולות התעשייה המקומית ואף יקימו באתר מפעל בטון שיספק את האלמנטים הראשוניים של העבודה. המעטפת מעוצבת עם קווי מתאר משתנים, שנראים כאילו הם מתקפלים ויוצרים את מבנה הגג. היא בנויה מעמודי בטון באורך של כעשרים וארבעה מטרים, 214 עמודים ליתר דיוק, מספר שמסמל בהכפלה את 107 מאות הקילומטרים של גבולות המדינה.

זה לא רק ספורט, תמונה באדיבות SO ARCHITECTURE
צלעות המעטפת, תמונה באדיבות SO ARCHITECTURE

אז איך יראה האתר? בקומת הקרקע ממוקמים חניונים תת קרקעיים ושירותים שונים לספורטאים ביניהם המלתחות. בהיקף המבנה, מתוכננים משרדים, שימושים ציבוריים של השלטון המקומי ומתקני תרבות כמו מוזיאון הכדורגל הלאומי. בקומה הראשונה, יבנה שטח תפעולי לצורכי בידוק ביטחוני ומעברי כניסה לשישה עשר שערים סביב. המסלול המקיף את האצטדיון מורם מעל המגרש ומאפשר כניסה מרשימה אליו. בחלל ההיקפי שלו מבני מסחר ושירותים, שישרתו את הקהל הרחב בזמנים של לפני המשחק וההפסקות ויישארו פתוחים גם בימים בהם לא חל משחק והמגרש סגור. בשלושה מן היציעים בקומה מעל ממוקמות מרפסות המשמשות למסחר תומך ולבסוף, היציע המערבי ייועד למועדוני ה-VIP היוקרתיים ומעליהם, חללי צפייה פרטיים, אזור עיתונאים וחלל שליטה וניהול המשחק.

זהו פרויקט יוצא דופן שבעוד מספר שנים כשהבנייה תושלם, המקום יתמלא באלפי צופים נרגשים ולנו, יהווה עוד מקור לגאווה ישראלית.

חשיבה חברתית-סביבתית, תמונה באדיבות SO ARCHITECTURE

אולי יעניין אותך גם...