מזהים? תמונה: Murat Yıldırım

מונה ליזה מודל 2022: יצירות האמנות המפורסמות בעולם עוברות מהפך

מעצבים רבים שואבים השראה מיצירות מפורסמות בתולדות האמנות, אבל יש כאלה שלוקחים את זה צעד קדימה עם פרשנות עדכנית לאייקונים נצחיים

עומר אקיל (Omar Aqil) שאב השראה מציוריו של פיקאסו ותקופת הקוביזם. בסדרה של 6 עבודות הוא נתן אינטרפרטציה אישית לשישה יצירות של האמן. כמו פסלים ריאליסטיים הוא מתרגם באמצעות היכולות התלת ממדיות שלו את ציורי הקנבס הדו ממדיים לידי אנימציות עם נפחים וטקסטורות ייחודיות.

בין המונה ליזה, לליל הכוכבים של ואן גוך עד להתמדתו של הזיכרון של דאלי, האמן הטורקי מוראט אילדירים (Murat Yıldırım) נותן ליצירות הקלאסיקות טוויסט עכשווי. את עבודותיהם של הציירים החשובים בתולדות האמנות הוא הופך ליצירות פרוותיות במיוחד. המרקם השעיר, שמושך לבוא ולגעת, מתעתע והיצירות הן למעשה הדמיה דיגיטלית תלת ממדית מהפנטת. בנוסף לסדרה הפרוותית, אילדירים יצר וידאו ארט עדכני ליצירה של פיט מונדריאן. הוא משחק עם היחסים של הקווים והצורות הכלואות בה, מכניס תנועה ומשנה את הקומפוזיציה הקיימת.  

Furry-Night, Murat Yildirim
הגרסה הפרוותית של האמן הטורקי מוראט אילדירים, תמונה: Murat Yıldırım

על רקע מועדונים, ברכבת התחתית של קייב או סתם בישיבה בשירותים או תליית כביסה, אלכסיי קונדקוב (Alexey Kondakov), מפיח חיים בדמויות מיצירות אמנות קלאסיות מוכרות ומכניס אותן לסצנות עדכניות יום-יומיות. הוא ממזג את העולם הישן באוקראינה המודרנית בעבודות צילום סוריאליסטיות מופלאות.

הצעקה של ואן גוך בתוך כרוב סגול או ונוס אחרי ניתוח אף נשמע לכם הזוי? אלה עבודות של האמן הרומני דן קרטו (Dan Cretu), שמדמיין מחדש את היצירות המפורסמות ביותר. הקולאז'ים הדיגיטליים של קרטו מלאים בציניות ולפעמים גם בביקורת על התרבות של זמננו ומציפים את הרשת. עם הרבה אסתטיקה ולא מעט הומור, הדמויות הקלאסיות עוברות בידיו מהפך עכשווי.

יצירות אמנות בסגנון מפוקסל הן לא דבר מי יודע מה חדש, אבל טימור זגירוב (Timor Zagirov), מוסיף להן ממד ייחודי נוסף. זגירוב משחזר את היצירות האייקוניות בעזרת קוביות עץ. הקוביות עובדות כפיקסלים, שמעניקות לעבודה טקסטורה חמה וכל אחת חתוכה בזווית שונה, כך שמתקבלת תלת ממדיות המשתנה בהתאם לפרספקטיבה של הצופה. מלבד העץ, הוא מתנסה בחומרים מעניינים שונים כמו אריגת שטיחים ולאחרונה גם בזכוכית, אבל נשאר נאמן למושא היצירה.

ליאו קאילארד (Leo Caillard), אמן פריזאי, שואב השראה מפסלי השיש ההיסטוריים והאמנות הקלאסית שכנראה סבבו אותו מאז ומתמיד. בין אם הוא מתערב ביצירות קיימות, כמו הלבשת פסלי השיש במוזיאון הלובר או יוצר פסלים עדכניים משלו, העבודות שלו משקפות את החברה והתרבות של ימינו ומטשטשות את גבולות הזמן.

אמן אחר, שגם הוא לוקח את יצירות השיש העתיקות למסע בזמן הוא הפסל האיטלקי, פאביו ויאלה (Fabio Viale). בידיו, היצירות האייקוניות והנצחיות מקבלות מראה מודרני ומספרות סיפור דרך קעקועים. הייחודיות בעבודותיו היא שאותם הקעקועים אינם פשוט צבועים על פני השטח החיצוני של השיש, אלא ממש כמו על עור האדם, הדיו שלהם נספג פנימה ונטמע בחומר למראה ריאליסטי במיוחד.

אולי יעניין אותך גם...